DSB Customer Ambasssador
DSB has a Customer Ambassador whos asignment is looking at DSB through the eyes of the customers and helping to ensure that you, as a customer, get the service you are entitled to when you travel with DSB. You can therefore contact the Customer Ambassador if you are not satisfied with a decision that you have received from DSB's Customer Center.
It is free of charge to complain to DSB's Customer Ambassador, and the Customer Ambassador can look into all types of cases that relate to your meeting with DSB online, in the purchase situation, at the station and on the train.
If there is a basis for this, the Customer Ambassador can recommend DSB to make a new decision. If this is not the case, you will be given a reason why DSB's decision is maintained. If you are still not satisfied with the decision, you have the opportunity to appeal further to the Appeal Board for Bus, Train and Metro.
The Customer Ambassador can also take up actual topics on her own initiative and examine the customer experience with ticket products, customer-facing processes and travel rules. Both complaints and thematic investigations can result in the Customer Ambassador drawing up recommendations and pointing out areas of action for concrete measures that DSB can implement to make it easier to be a customer of DSB.
The customer ambassador's work is reported twice a year to DSB's Board of Directors. You can find these reports below – in Danish.
Kundeambassadørens rapporter
-
Statusrapport 1. halvår 2022
Hverdagen i toget har i 1. halvår af 2022 været præget af Coronakrisen og øget hjemmearbejde. Kundeambassadøren har modtaget lidt færre klager end samme periode 2021. Sager anlagt mod DSB i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro er steget en smule ift. 2021.
-
Statusrapport 2. halvår 2021
Hverdagen i toget har i 2. halvår af 2021 været præget af Coronakrisen med restriktioner, øget hjemmearbejde og ændrede rejsemønstre. Reduktion i kundeklager hos Kundeambassadøren og anlagt mod DSB i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro sammenlignet med 2020.
-
Statusrapport 1. halvår 2021
Hverdagen i toget har i 1. halvår 2021 været præget af Coronakrisen. Der er foretaget færre rejser. Antallet af kundeklager har også været faldende hos Kundeambassadøren og anlagt mod DSB i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro sammenlignet med foregående år.
-
Statusrapport 2. halvår 2020
Restriktioner og nedlukning af Danmark, som følge af Coronakrisen, har efterladt et markant ændret rejsemønster hos DSB’s kunder. Antallet af kundehenvendelser til Kundeambassadøren er dog kun faldet med knapt 18% sammenlignet med antallet i 2019.
-
Statusrapport 1. halvår 2020
Coronakrisen har sat sine tydelige spor på hverdagen i toget. I første halvår af 2020 ses et færre antal kundehenvendelser, men procentvis flere kunder har fået noget ud af at klage til Kundeambassadøren.
-
Statusrapport 2. halvår 2019
Fortsat vækst i klager over kontrolafgifter. I dette halvår har Kundeambassadøren også fået flere klager over forsinkelser og sporarbejde.
-
Statusrapport 1. halvår 2019
Andelen af klager til DSB, der går videre til Kundeambassadøren, er svagt stigende, og hovedparten af klagerne vedrører fortsat en kontrolafgift.
-
Statusrapport 2. halvår 2018
Fortsat vækst i klager over kontrolafgifter – rejsekort er oftest den bagvedliggende årsag
-
Statusrapport 1. halvår 2018
Vækst i klager til Kundeambassadøren – flest klager over Kontrolafgifter
-
Statusrapport 2. halvår 2017
Knap 500 kunder klagede i 2017 til Kundeambassadøren – flest klager over rejsekort og kontrolafgifter.
-
Statusrapport 1. halvår 2017
Andelen af klager til DSB, der går videre til Kundeambassadøren er faldende, og færre kunder fik medhold i deres klage.
-
Statusrapport 2. halvår 2016
På trods af forsinkelser og sporarbejde har færre kunder klaget til Kundeambassadøren i 2016 | Knap halvdelen af kunderne fik noget ud af at klage til Kundeambassadøren.
-
Statusrapport 1. halvår 2016
Kundernes klagelyst er stigende – hver 10. kunde får en helt ny afgørelse, efter de har klaget til Kundeambassadøren.
-
Statusrapport 2. halvår 2015
Færre kunder klager til Kundeambassadøren – En stor andel får et nyt svar fra Kundeambassadøren.
-
Statusrapport 1. halvår 2015
241 kunder har klaget. Hovedparten af klagerne til Kundeambassadøren drejer sig fortsat om en kontrolafgift.
-
Statusrapport 2. halvår 2014
Flere kunder henvender sig til Kundeambassadøren
-
Statusrapport 1. halvår 2014
Kundeambassadøren sætter fokus på det store udbud af billettyper
-
Statusrapport 2. halvår 2013
Rapporten sætter bl.a. fokus på kunderne i en digitaliseret verden.