Pladsbillet
Til rejser i Danmark med InterCity-, InterCityLyn- og enkelte regionaltog
Pladsbillet
Til rejser i Danmark med InterCity-, InterCityLyn- og enkelte regionaltog
- Læn dig tilbage uden at tænke på at skulle flytte dig undervejs
- Få plads sammen med dem, du rejser med
- Koster 30 kroner uanset, hvor lang din rejse er
- Køb samtidig med en billet, eller køb alene, hvis du allerede har en billet
- Vælg om du vil sidde i Standard, Stillezone, Familiezone eller DSB 1’
- Gælder ikke til barnevogn, kørestol eller cykel
Pladsbilletten sikrer dig en siddeplads
Med en pladsbillet reserverer du en siddeplads til en bestemt afgang.
Vi anbefaler altid, at du køber pladsbillet til InterCity- og InterCityLyn-tog, da der kan være rift om pladserne - specielt på de populære afgange mellem landsdelene.
Pladsbilletten gælder kun på den valgte dag, det valgte tidspunkt og til den plads, der står på billetten. Du skal benytte dig af pladsen umiddelbart efter togets afgang.
Her kan du købe pladsbillet
Du kan købe pladsbillet op til 2 mdr. før din rejse i billetautomaterne, i DSB's app, på DSB.dk, i DSB Salg & Service og i 7-Eleven på stationerne.
Særlig rabat til dig med Pendlerkort
Har du et Pendlerkort, Rejsekort Pendlerkort eller Ungdomskort kan du købe en pladsbillet til kun 10 kroner på din strækning.
Pendlerpladsbillet kan købes i DSB's app eller i billetautomaterne.
Barnevogne, kørestole og cykler
Hvis du rejser med barnevogn, kørestol eller cykel, skal du have en særlig pladsbillet. Se mere her Barnevognspladsbillet, Kørestolepladsbillet eller Cykelpladsbillet.
Særligt til og fra Bornholm
Rejser du til og fra Bornholm, er der krav om adgangsbillet til færgen på alle afgange. Du får en adgangsbillet ved at bestille en pladsbillet.
Børn skal altid have egen pladsbillet. Bemærk, at der ikke er pladsgaranti i Øresundstog og Pågatåg.
Der kan ikke reserveres plads til cykler, barnevogne og kørestole i Øresundstog og Pågatåg. Det kan derfor ikke garanteres, at der er plads til dem på alle togafgange.
Vi anbefaler, at du tager afsted i god tid før din færgeafgang.
Pladsbillet til Børneguide
Du skal også have pladsbillet, hvis dit barn rejser med DSB Børneguidebillet.
Nemt og bekvemt med DSB's app
Med DSB's app kan du nemt købe billetter eller hurtigt finde din allerede købte billet frem (så længe den er købt i appen).
Du har også mulighed for at optjene point, der kan bruges på noget lækkert i 7-Eleven på stationen.
Har du endnu ikke DSB's app, kan du hente den her til iPhone eller Android.

Spørgsmål & svar
-
Du kan købe Pladsbillet til IC, ICL og enkelte Regionaltog.
Det er ikke muligt at købe Pladsbillet til rejse mellem Hovedstadsområdet og Skåne. -
Du skal altid have Pladsbillet, når du rejser med:
DSB Børneguide (Børneguidepladsbillet)
Kørestolsbruger, cykel eller barnevogn skal have særlige Pladsbilletter:
-
Hvis mit tog er aflyst:
Du kan benytte din billet til næste afgang, men din pladsbillet er desværre ikke længere gyldig. Ønsker du at få refunderet din pladsbillet kan du søge refusion.
Hvis jeg ikke kan nå mit næste tog:
Du kan benytte din billet til næste afgang, men din pladsbillet er desværre ikke længere gyldig. Ønsker du at få refunderet din pladsbillet kan du søge refusion.
Hvis den vogn jeg har plads til, ikke er med toget:
Hvis vognen med din plads ikke er med toget, og din reserverede plads dermed ikke findes, vil togpersonalet forsøge at hjælpe dig med at finde en anden ledig plads.
Er det ikke muligt at finde en anden ledig plads til dig, kan du søge refusion.
-
Du kan købe én siddeplads pr. rejsende.
Rejser du med cykel, barnevogn og/eller børn under 12 år kan du købe pladsbillet hertil.
-
Ja det kan du. Har du købt din Pladsbillet i det betjente salg eller i en automat, kan du refundere din Pladsbillet indtil dagen før rejsedagen i et betjent salg. Det koster et ekspeditionsgebyr på 40 kr. pr. ekspedition. Vil du refundere en Pladsbillet, du har købt i DSB's app eller DSB Netbutik, kan du gøre det gebyrfrit indtil dagen før afrejse og via
Refundér din billetPå rejsedagen er refundering ikke mulig. Ændrer du pladsbilletten til en anden dag til samme strækning, tages der ikke gebyr. Skal pladsbilletten gælde en anden strækning opkræves et gebyr på 40 kr. pr. ekspedition. Ændring skal ske inden togets afgang fra påstigningsstationen. På afrejsedagen kan kun ændres til afgang samme dag.
Pladsbilletter købt sammen med DSB Orange-billetter kan ikke ændres eller tilbagebetales.
Du kan beholde retten til tilbagebetaling af Pladsbilletter, hvis du køber dine DSB Orange-billetter og Pladsbilletter hver for sig.Pladsbilletter købt specifikt sammen med Orange Fri, kan dog refunderes.
Bemærk, at der i forbindelse med rejsen kan opstå særlige situationer, hvor du ikke nødvendigvis kan få tildelt den reserverede plads. Hvis toget på den valgte afgang er blevet nedformeret, og vognen med din reserverede plads dermed ikke findes, kan Togpersonalet hjælpe dig med at finde en anden ledig plads.
Er det ikke muligt at finde en anden ledig plads til dig, kan du gøre følgende for at få refunderet din Pladsbillet:- har du købt din pladsbillet via DSB's app eller på dsb.dk, skal du udfylde denne formular.
- har du købt din pladsbillet i DSB Salg & Service, DSB 7-Eleven på stationerne eller i en billetautomat, skal du udfylde denne kontaktformular for at få refunderet din Pladsbillet.
-
I DSB app kan du få direkte besked via notifikationer, hvis der sker ændring til din pladsbillet.
-
I DSB app kan du tilmelde dig at få direkte besked via notifikationer, hvis dit tog bliver aflyst. Læs hvordan du tilmelder dig servicen Trafikinformation i DSB app.
Se hvilke muligheder du har, når dit tog bliver aflyst og du ikke kan benytte din pladsbillet.