Betingelser for salg af billetter til udlandet
Version 1.0 gyldig fra den 16. juni 2025.
Her findes oplysninger om betingelser vedrørende køb af billetter til rejse med tog til udlandet. Når du køber billetter til en rejse med tog til udlandet hos DSB, er der en række betingelser og vilkår du skal være bekendt med samt acceptere. Det drejer sig om disse betingelser for salg af billetter til udlandet samt de specifikke betingelser for de enkelte billettyper, som du finder under vores billetbetingelser.
1. Gennemgående billetter
Billetter til udlandet er som udgangspunkt såkaldte ”gennemgående billetter”. Det betyder, at rejsetidsgarantien m.v. gælder for den samlede rejse.
For rejser med en række jernbaneselskaber er der dog ikke tale om en gennemgående billet, selvom du køber en rejse med start i Danmark. Her gælder reglerne for det pågældende selskabs strækning, og rejsetidsgarantien gælder alene for den del af rejsen, som selskabet er ansvarlig for. Dette gælder for rejser med:
- ÖBB NightJet og EuroNight
- SJ’s højhastighedstog, SJ IC, SJ EuroNight, SJ Nattog, Snälltåget og IC i forbindelse med Sverige (dog kan IC togene mellem Göteborg og Oslo S indgå i en gennemgående billet)
- SNCF’s TER, IC og TGV højhastighedstog i forbindelse med Frankrig
- Eurostar højhastighedstog i forbindelse med Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Frankrig
- Trenitalias italienske højhastighedstog, kaldet Freccia
- EC togene mellem Tyskland, Østrig og Italien, som er et samarbejde mellem DB, ÖBB og Trenitalia
- EC togene mellem Schweiz og Italien, som er et samarbejde mellem SBB og Trenitalia
Læs mere om Rejsetidsgaranti for udlandsrejser.
2. Rejseregler
For udlandsrejser med DSB gælder de fælles vilkår for personbefordring med jernbane (General Conditions of Carriage) kaldet ”GCC-CIV/PRR”.
- GCC-CIV/PRR
De fælles vilkår i GCC-CIV/PRR anvendes af de fleste selskaber i Europa. Mange selskaber supplerer GCC-CIV/PRR med specifikke vilkår for det enkelte selskab. Du kan på de enkelte selskabers hjemmesider læse, hvad der gælder for selskabet.
For nationale rejser med DSB gælder de Fælles Landsdækkende Rejseregler samt de vilkår der i øvrigt fremgår af dsb.dk
2.1 Dine rettigheder ved forsinkelse på din udlandsrejse
Bliver du forsinket på en udlandsrejse med tog, er du omfattet af EU’s forordning om jernbanepassagerers rettigheder.
Bliver du forsinket på en rejse med separate (ikke-gennemgående) billetter kan du som supplement til forordningen være omfattet af ordningen Agreement on Journey Continuation kaldet ”AJC”. Du kan læse mere om ordningen og hvilke selskaber der er omfattet:
- Agreement on Journey Continuation – kort resume af aftalen
- Agreement on Journey Continuation – nærmere information om aftalen.
Læs mere om dine rettigheder ved forsinkelser på din udlandsrejse.
3. Salg i DSB's Netbutik Udland
DSB Netbutik Udland forhandler togbilletter til destinationer i følgende lande: Sverige, Frankrig, Norge, Tyskland, Holland, Belgien, Luxembourg, Storbritannien Schweiz, Østrig, Italien, Ungarn, Slovakiet og Tjekkiet.
I DSB Netbutik Udland, kan du normalt købe billetten op til 180 dage før rejsedagen. Ønskes der pladsbillet i et dansk indenrigstog, kan den tidligst reserveres 2 måneder før afrejsedagen.
3.2 Priser på dsb.dk
- Priserne i DSB Netbutikken er gældende på det tidspunkt, hvor prisforespørgslen gennemføres. Søges der på et senere tidspunkt kan prisen afvige fra den tidligere søgning. Ønsker man at være sikker på at kunne få billetten til den viste pris, skal man derfor gennemføre købet, da DSB ikke garanterer at prisen er tilgængelig på et senere tidspunkt.
- DSB yder ingen prisgaranti i forbindelse med en evt. prisændring, eller i forbindelse med tekniske fejl.
3.3 Betaling
Når du handler i DSB Netbutik Udland sker betalingen via vores samarbejdspartner Frisbii, og du kan betale med følgende kort:
- Dankort
- VISA
- MasterCard
- VISA Electron
4. Print Selv-billetter
I DSB Netbutik Udland købes billetterne som Print Selv-billetter.
Print Selv-billetten er gyldig i udskrevet form (normal DIN A4 format på hvidt papir). Når rejsen alene omfatter danske og tyske strækninger, er det tilladt at forevise billetten på en PC, tablet eller smartphone, såfremt billetten er læsbar og kan scannes. For alle andre strækninger er det vigtigt at hele dokumentet er udskrevet i en god læsbar kvalitet.
Print Selv-billetten skal vises på rejsen ved billetkontrol i toget, og er kun gyldig med billedlegitimation (eks. pas) som skal forevises sammen med billetten. Print Selv-billetter kan købes som:
- Billet og pladsbillet
- Billet
- Pladsbillet
Ved køb af billetter i DSB Netbutik Udland skal navnet opgives på den rejsende, samt en e-mailadresse hvortil billetten og kvitteringen for købet kan fremsendes.
4.1 Benyttelse af Print Selv-billetten
I DSB Netbutik Udland udstedes der fleksible billetter og billetter med rabat som er delvist fleksible, eller som ikke er fleksible. Læs mere i Billetbetingelser Udland samt nedenfor.
Du skal altid medbringe dit pas (eller identitetskort) på rejsen og forevise passet sammen med din Print Selv-billet.
Fleksible billetter – ”Full Flex”
En Print Selv-billet er gyldig mellem de stationer, der står på billetten, og har normalt én dags gyldighed. Gyldighedsdagen fremgår af billetten. Er billetten fleksibel, vil den blive vist som en Full Flex billet i DSB Netbutik Udland og den kan benyttes til en valgfri rejse på gyldighedsdagen, såfremt der rejses via den rute der er angivet på billetten.
Er der købt pladsbillet til en fleksibel billet skal toget hvortil der er reserveret plads benyttes. Sker det ikke mister pladsbilletten sin gyldighed, men billetten vil stadig kunne benyttes den pågældende dag. Ønskes der en ny reservation betales der for en ny pladsbillet.
Delvist fleksible ”Mid Flex” eller ikke fleksible billetter ”Non Flex”
En delvist fleksibel billet vises som en ”Mid Flex” og en ikke fleksibel billet vises som en ”Non Flex” billet i DSB Netbutik Udland.
Er billetten delvist fleksibel, eller ikke fleksibel, vil der være anført en dato og tognumre på de tog som der er købt billet til. Disse tog skal benyttes for at billetten bevarer sin gyldighed.
Samlet billet og pladsbillet
For nogle selskaber og produkter, er billetten og pladsbilletten samlet i en og samme billet. Det er eks. tilfældet for; SJ’s højhastighedstog, SNCF’s TGV højhastighedstog og IC tog, Eurostar højhastighedstog, Freccia og EC i forbindelse med Italien, samt nattog. Her er billetten bundet til en bestemt afgang og plads, og billetten skal benyttes på den pågældende afgang.
4.2 Særligt for rejser i forbindelse med Frankrig
I forbindelse med Frankrig skal der i nogle tilfælde fødselsdatoen på de(n) rejsende. Billetterne udstedes på engelsk, og billettens pris er anført i euro. Det er prisen som fremkommer på kvitteringen angivet i DKK der skal betales for billetten.
I tilfælde af ændringer i køreplanen, eller ved uregelmæssigheder, sender selskaberne så vidt muligt information om driftsforstyrrelsen direkte til den e-mailadresse som er anført eller oplyst i forbindelse med billetkøbet. Selskaberne påtager sig intet ansvar såfremt informationen ikke når frem til den rejsende.
4.3 Særligt for rejser i forbindelse med Storbritannien
I forbindelse med rejser til Storbritannien har den britiske regering indført krav om registrering af de rejsende via det der kaldes Advance Passenger Information (API). Det betyder at du som rejsende skal opgive en række oplysninger for at kunne modtage din billet til rejse med eurostar. Det drejer sig om følgende oplysninger; den rejsendes fulde navn, fødselsdato, køn, nationalitet, pasnummer og passets udløbsdato. Bemærk, det er den rejsendes ansvar at sikre, at oplysningerne er korrekte.
Billetterne udstedes på engelsk, og billettens pris er anført i euro. Det er prisen som fremkommer på kvitteringen angivet i DKK der skal betales for billetten.
Bemærk at EU-borgere desuden skal udfylde en elektronisk rejse autorisation (Electronic Travel Authorization) før indrejse til Storbritannien, den kan søges via UK Government.
4.4 Pladsbilletter
Der er normalt ikke krav om pladsbillet for udlandsrejser. Vi anbefaler, at du altid bestiller en pladsreservation til din rejse, så du er sikker på at have en siddeplads.
Bemærk, at der for visse tog og forbindelser, f.eks. togene mellem Danmark og Tyskland i sommerperioden, er krav om pladsbillet. Derudover kan der være perioder, hvor der er krav om, at du har en pladsreservation, når du rejser med et direkte tog til Tyskland.
Læs mere på dsb.dk/udland. Her vil der stå, hvis der er pladskrav.
5. Interrail købt på dsb.dk
Du kan få tilsendt dit interrail-pass købt på dsb.dk, mod gebyr, hvis du køber din billet senest 10 hverdage inden afrejsen.
Ved særlig stor efterspørgsel - fx i forbindelse med kampagneperioder - kan leveringen tage lidt længere tid. Vi sender dit Interrail Pass så hurtigt som muligt. Pengene bliver trukket i forbindelse med, at Interrailkortet bliver udstedt. Under kampagner kan der gå op til 1 måned før bestillingen bliver lavet og vi trækker pengene.
Læs mere om rejsebetingelserne for interrail.
6. Tilbagebetaling
Generelt gælder det, at pladsreserveringsgebyrer ikke tilbagebetales.
Det er kun en begrænset del af Print Selv-billetterne, der kan tilbagebetales. Tilbagebetalingen skal ske online og det skal ske senest dagen før afrejse.
- Non Flex billetter kan ikke tilbagebetales
- Mid Flex billetter kan normalt ikke tilbagebetales
- Full Flex billetter kan oftest tilbagebetales indtil dagen før afrejse, da det er fuld pris produkter. Bemærk dog at det ikke er gældende for lokale rejser i forbindelse med Slovakiet og Ungarn.
- Eventuelle gebyrer refunderes ikke
6.1 Tilbagebetaling op til dagen før afrejse
- Tilbagebetaler du din billet før afrejsedatoen, vil tilbagebetalingen ske umiddelbart herefter.
- Tilbagebetalingen vil ske til betalingskortet som blev benyttet ved købet.
Normalt opkræves der ikke gebyr for Full Flex billetter, men der kan være afvigende regler for visse strækninger eller tog selskaber. Opkræves der gebyr for tilbagebetaling er det hos DSB fastsat til 100 kr. pr. billet. Derudover kan selskabet som foretager transporten foreskrive gebyrer som DSB opkræver på vegne af transportøren og videreafregner til selskabet. Gebyrerne fremgår af betingelserne i forbindelse med bestilling af billetten og af kvitteringsmailen du modtager i forbindelse med købet.
Henvendelse om tilbagebetaling af billetter modtaget med Postforsendelse kan ske ved at fremsende de originale billetter til:
DSB Kundecenter,
Kundeservice Udland
Postboks 363
2630 Taastrup
Rejsetidsgaranti når du bliver forsinket på din udlandsrejse
Bliver du forsinket på en udlandsrejse med tog, er du omfattet af EU’s forordning om jernbanepassagerers rettigheder.
Rettighederne er knyttet til din billet og afhænger af, hvordan din rejse er købt og hvilket tog du skal rejse med. Det er derfor vigtigt, du er opmærksom på, om du har én samlet billet - kaldet en ’gennemgående billet’ - for din samlede rejse, eller om du har flere separate billetter – også kaldet en ’ikke gennemgående billet’. Da du købte din rejse, blev du informeret om hvorvidt din rejse består af en ’gennemgående’ eller flere separate billetter.
Læs mere om dine rettigheder ved forsinkelser på udlandsrejser.
7.1 Rejsetidsgaranti udland
Bliver du mere end 60 minutter forsinket på din udlandsrejse kan du søge rejsetidsgaranti. Læs mere og søg under Rejsetidsgaranti Udland.
7.2 Særligt for interrail
Rejser du med et One Country Pass eller Global Pass og oplever, at én eller flere rejser inden for en Passets gyldighed er mindst 60 minutter forsinket, har du ret til kompensation.
Interrail er et internationalt billetprodukt, som varetages af Eurail GIE samarbejdet. Reglerne og fremgangsmåden for udbetalingen af kompensationen håndteres af Eurail GIE og sker via deres hjemmeside www.eurailgroup.org. På hjemmesiden kan du finde betingelserne og søge kompensation. Bemærk, at DSB Kundeservice ikke kan hjælpe med håndtering af kompensation i forbindelse med Interrail.
8. Håndbagage
Du kan medbringe genstande, som let kan bæres som håndbagage. Som udgangspunkt er det tilladt at medtage 3 stk. håndbagage pr. person.
Du råder normalt over pladsen som findes over og under din siddeplads.
Større genstande som ski, barnevogne og store musikinstrumenter kan kun medbringes, hvis der er egnede pladser i toget, hvor disse genstande kan anbringes.
Skydevåben til fx jagt eller konkurrencer kan kun medtages i det omfang, de enkelte landes lovgivning tillader dette. Fx er det ikke tilladt at medtage skydevåben i trafik til/fra Tyskland og Østrig.
Det er ikke tilladt at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter herunder til Danmark, fra rejser i lande uden for EU. Læs mere om regner på Landbrugsstyrelsens hjemmeside.
9. Spørgsmål eller brug for hjælp
Hvis du har spørgsmål til de købte produkter, eller du oplever fejl ved modtagelsen, kan du kontakte DSB Kundecenter Udland på telefon 70 13 14 18 for hjælp.
10. Klager
Klager over forhold, som ikke har kunnet løses ved henvendelse til personalet i transportmidlet, rettes til DSB Udland via vores kontaktformular.
Henvendelsen skal ske hurtigst muligt efter den hændelse, du ønsker at klage over. Hvis der går lang tid, før klagen modtages, kan det være svært at undersøge, hvad der skete. Desuden kan du miste et eventuelt krav efter de almindelige regler om forældelse og passivitet.
DSB kan bede om at få forevist de originale billetter i forbindelse med behandling af en klage eller ved ansøgning om rejsetidsgaranti.
DSB er tilsluttet Ankenævnet for Bus, Tog og Metro. Har du modtaget en skriftlig afgørelse, som du ikke er tilfreds med, kan du klage til:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro
Gammel Køge Landevej 3
2500 Valby
tlf. 36 13 18 91
Hvis du har modtaget en skriftlig afgørelse fra DSB, har du også mulighed for at klage videre til DSB’s Kundeambassadør.
Kunder har mulighed for at klage til Jernbanenævnet, hvis klagen vedrører jernbanevirksomhedernes generelle overholdelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser.
Jernbanenævnet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Tlf. 41 78 03 86.