Generelle tilbagebetalingsregler

Ubenyttede kort og billetter skal som udgangspunkt refunderes i den kanal (app, salgssted, rejsekort mv.), hvor de er købt jf. reglerne anført nedenfor.

Henvender du dig på salgsstedet eller afrejsestationen, kan ubenyttede billetter og kort tilbagebetales som beskrevet nedenfor.

  • DSB Standardbilletter købt i det betjente salg eller på en automat kan refunderes i det betjente salg. Du skal betale et ekspeditionsgebyr på 40 kr. pr. ekspedition ved henvendelse senest på gyldighedsdagen. Det er altid prisen på købstidspunktet, der gælder, hvis du vil have pengene tilbage.

  • DSB Standardbilletter og Enkeltbilletter købt i DSB's app eller i DSB Netbutik, skal du refundere direkte i den kanal, du har købt billetten i. Du kan gøre det indtil dagen før afgang uden gebyrer. Har du købt en DSB Orange Fri-billet i DSB's app eller i DSB Netbutik, kan du refundere den op til 30 minutter før afgang. Du skal refundere billetten online, og det kan gøres uden gebyrer.

  • Zonebilletter købt i forsalg kan ændres eller ombyttes før første gyldighedsdag. På selve gyldighedsdagen kan billetten ikke ombyttes eller ændres. Billetter købt til samme dag kan dog ombyttes senest 15 minutter efter købet. Vi tager et gebyr på 40 kr. for at ombytte eller ændre billetten.

  • For Pladsbilletter er tilbagebetaling mulig indtil dagen før rejsedagen mod et gebyr på 40 kr. pr. ekspedition. På rejsedagen er tilbagebetaling ikke mulig. Ændres en pladsbillet til en anden dag til samme strækning, tager vi ikke et gebyr. Ved ændring af Pladsbilletter til en anden strækning opkræver vi et gebyr på 40 kr. pr. ekspedition. Ændringen skal ske inden togets afgang fra påstigningsstationen. På afrejsedagen kan du kun ændre Pladsbilletten til afgang samme dag.

  • Ønsker du at få refunderet et pendlerkort købt i app eller på rejsekort, som endnu ikke er gyldigt, kan du få dette refunderet, uden at der fratrækkes noget af beløbet. Dog skal du betale 40 kr. i ekspeditionsgebyr ved personlig betjening. Har du købt pendlerkort i en af trafikselskabernes apps, kan du selv refundere kortet i appen uden gebyr. Bemærk, ved refundering af pendlerkort, hvor første gyldighedsdag er overskredet, vil der blive fratrukket et beløb svarende til 8 dage plus den eller de dage, det har været gyldigt. Ved dokumenteret sygdom eller dødsfald kan refusion ske med tilbagevirkende kraft. Når pendlerkortet refunderes, bliver det ugyldigt fra refunderingstidspunktet.

  • For Ungdomskort gælder samme regler som for pendlerkort med den undtagelse, at Ungdomskort ikke kan refunderes på et salgssted.

  • En DSB Gruppebillet kan dog kun tilbagebetales hvis den sendes til os uanset om den er sendt af os eller købt på bookingnummer i en automat.

  • DSB Cykelpladsbilletter købt i DSB's app kan tilbagebetales indtil dagen før rejsedagen.
    Har du købt din DSB Cykelpladsbillet i et betjent salg, kan du få den tilbagebetalt på rejsedagen før togets planmæssige afgangstid.

  • Tilbagebetaling af Erhvervskort kan jf. Aftale for Erhvervskort kun ske ved henvendelse til Kundecenter Erhverv på 70 13 14 16.

  • Øresundsbilletter købt i forsalg kan ændres eller ombyttes før første gyldighedsdag. På selve gyldighedsdagen kan billetten ikke ombyttes eller ændres. Billetter købt til samme dag kan dog ombyttes senest 15 minutter efter købet. Vi tager et gebyr på 40 kr. ved ombytning eller ændring af billetten.

  • Øresundskort købt i appen, som endnu ikke er gyldigt, refunderes uden gebyr. Ved refundering af Øresundskort købt i appen, hvor første gyldighedsdag er overskredet, vil der blive fratrukket et beløb svarende til 8 dage plus den eller de dage, det har været gyldigt.

Er billetten købt hos et DSB Kundecenter mod fremsendelse af faktura, kan tilbagebetaling kun ske ved fremsendelse af billet eller kort til dét DSB Kundecenter. Kundecentrets adresse står i venstre hjørne på din faktura. Vi tager et gebyr på 40 kr. pr. ekspedition.