Vectron, Danmarks nye ellokomotiv, der kan køre hurtigere fra A til B end ældre lokomotiver.
Bæredygtig transport | 27. oktober 2021
Farvel til farlige partikler og støj
Bæredygtig transport | 27. oktober 2021
Farvel til farlige partikler og støj
Når de resterende 26 ME-lokomotiver udfases til december, kommer DSB et stort skridt nærmere målet om nul partikeludledning i 2030. Samtidigt halveres støjgenerne på de stationer og strækninger, hvor de gamle ME’ere kører i dag.
Når man stiger ind i et af de 40 år gamle ME-lokomotiver, er lugten af diesel og motorolie noget at det første, man lægger mærke til. Og netop det fossile brændstof, der siden 1981 har været lokomotivets kilde til energi, er årsagen til, at de kraftfulde maskiner ikke længere skal køre i Danmark.
Senest i 2030 skal DSB nemlig være CO2-neutral og udlede nul partikler fra togenes motorer. Og særligt målet om at fjerne al partikeludledning tages der et stort spring mod nu, da de tilbageværende 26 ME-lokomotiver står for over halvdelen af togtrafikkens udledning af de såkaldte partikler.
Konkret betyder det, at passagerer og DSB’s personale fra december vil opleve markant mindre luftforurening og forbedret luftkvalitet på de stationer, hvor lokomotivet kører i dag.
Men selvom ME’erne målt med nutidens målestok ikke længere lever op til hverken samfundets eller DSB’s egne krav til bæredygtig transport, så har det været et godt og stabilt lokomotiv. Det fortæller Rune Agerlin Jensen, der har titel af Asset Manager hos DSB, og som sammen med flere kollegaer har koordineret salget af ME-lokomotiverne.
”Da ME kom til Danmark i 1981, var det et topmoderne lokomotiv, der siden har været en solid og god arbejdshest på de danske skinner. Men på trods af tidligere, miljøforbedrende tiltag, der har mindsket ME’ernes partikeludledning, er de store dieselmotorer ikke længere et bæredygtigt valg, og derfor bliver de nu løbende erstattet af bl.a. nye el-lokomotiver,” siger Rune Agerlin Jensen.
”Da ME kom til Danmark i 1981, var det et topmoderne lokomotiv, der siden har været en solid og god arbejdshest på de danske skinner.”
Rune Agerlin Jensen, Asset Manager hos DSB
Mindre støj på stationerne
Reduceringen af partikeludledninger er dog ikke den eneste fordel ved udfasningen af ME, hvis kraftige motor er en videreudvikling af en amerikansk ubådsmotor brugt under 2. Verdenskrig. Dets exit betyder nemlig en halvering af motorstøjen, hvilket er godt nyt for naboerne til de stationer og togstrækninger, som ME lokomotivet har kørt.
Også på vejen mod DSB’s mål om at blive CO2-neutrale i 2030 er ME’s afgang vigtig, og som elektrificeringen af jernbanenettet vokser, vil alle dieseldrevne tog og lokomotiver i løbet af de kommende otte år blive erstattet med eldrevet materiel.
Når ME’erne stopper med at køre i Danmark til december, skal de fortsætte deres togliv i Norge og Sverige, hvor de primært skal sættes ind på øde strækninger samt fungere som nødtog i tilfælde af nedfaldne køreledninger og manglende strøm, fortæller Rune Agerlin Jensen.
Han forklarer at lokomotiverne fortsat kan bruges andre steder, da det ikke nødvendigvis er en miljømæssig fordel blot at skrotte dem.
”Det er ikke alle strækninger i Norge og Sverige, som det giver mening at elektrificere. Og i Norge skal ME køre på en strækning, hvor man ved brug af lokomotivet kan flytte samme mængde gods, som man ellers skulle bruge 10.000 lastbiler til. Og på den måde får man også en miljømæssig gevinst der,” siger han.
Nye el-lokomotiver tager over
Til at erstatte ME-lokomotiverne har DSB købt en række spritnye Vectron el-lokomotiver med hele 8.700 hestekræfter, der kan køre hurtigere fra A til B end ældre lokomotiver.
Læs også: DSB’s nye el-lokomotiv flytter grænserne for grøn transport
De mange hestekræfter gør, at Vectron kan accelerere med 2,5 gange så mange kræfter - og dermed væsentlig hurtigere - end ME-lokomotiverne. Denne store traktionseffekt, som det hedder, gør, at du kan komme hurtigere frem, da maksimalhastigheden nås hurtigere.