Bedre og hurtigere S-togskøreplan i 2006
Bedre og hurtigere S-togskøreplan i 2006
S-togskøreplanen for 2006 giver store forbedringer til kunderne, bl.a. metrolignende afgange inde i byen.
Køreplanen for 2006, som DSB S-togs direktion netop har besluttet, skal baseres på kortere rejsetider og hyppigere afgange, end tilfældet er i dag. Det betyder bla., at der indføres fast ti minutters drift på alle indre strækninger, og der kommer gennemkørende tog - dvs. uden stop på alle stationer - på de lange strækninger. Til gengæld vil man køre med flere stop på stationerne inden for Ringbanen, hvilket giver metrolignende afgange inde i byen.
Forbedringerne i køreplanen skyldes, at næsten alle de 135 nye S-togsæt på det tidspunkt kører på S-banen, og infrastrukturen på strækningerne vil være klar til, at togene kan køre 120 km/t. Med den fart kan man reducere rejsetiden eller øge frekvensen.
Systemet i køreplanen ligner det, der i dag fungerer på Hillerødfingeren, hvor der kører tog hvert 10. minut, og hvor linje B og B+ kun kører til Holte og stopper på alle stationer, mens linje A og E kører helt til Hillerød og kun standser på de større stationer. Et lignende princip vil f.eks. blive indført på Køge-fingeren, hvor der kommer en ekstra dagtimelinje i stedet for myldretidslinjen Ex.
Modellen for køreplanen er valgt blandt flere alternativer, bl.a. fordi den giver den bedste sammenhæng med HUR’s busser og lokalbaner samt en køreplan, der er let at huske for kunderne.
Frem til januar 2005 vil DSB S-tog sammen med HUR og Banedanmark optimere køreplan 2006 og arbejde detaljerne på plads, og DSB S-tog vil efterfølgende foretage en række prøvekørsler.