Det er billigere og hurtigere at tage toget
Det er billigere og hurtigere at tage toget
Det er en udbredt misforståelse, at toget er dyrt. Pendlernes månedskort er for tredje år i træk ikke steget, klippekort er steget mindre end inflationen, mens benzinpriserne er steget tre gange så meget som inflationen. DSB udbyder flere billige Orange-billetter, end der bliver solgt.
Benzinpriserne er på himmelflugt, og siden 2008 er de dyre, sorte dråber blevet 12 procent dyrere. Det svarer til tre gange så meget, som inflationen i samme periode.
Derimod er prisen på pendlerkort hos DSB den samme som tilbage i 2008. Med prisudviklingen og det nye større befordringsfradrag, har DSB's pendlerkunder år for år oplevet prisfald på deres pendlerkort. I samme periode er prisstigningen på klippekort (3 procent) mindre end inflationen (4 procent).
»Det er altså en myte, at toget er dyrt. Vi har nu på fjerde år i træk fastholdt pendlerkortenes pris, klippekort er steget mindre end inflationen, og dertil kommer, at DSB udbyder langt flere Orange-billetter, end der er efterspørgsel på. Toget er et rigtig godt alternativ til bilen også for pendlerne, ikke alene på prisen men også i forhold til tidsforbrug, komfort og klima,« siger kommerciel direktør i DSB Mogens Jønck.
80 % af billetterne med rabat
DSB har aldrig udbudt så mange Orange-billetter som nu, fx kan en rejse mellem København og Aalborg lige nu fås helt ned til 79 kroner.
Omkring 80 procent af alle de billetter DSB sælger, bliver solgt med en eller anden form for rabat i form Orange, 65-billetter, erhvervskort, pendlerkort, familie-billetter WildCard osv.
»DSB vil såmænd gerne sælge flere Orange-billetter. I dag udbyder vi uden for myldretiden ca. 30 procent af vores sæder som Orange-billetter, og godt halvdelen af dem bliver solgt. Vi overvåger hele tiden markedet og er klar til at udbyde endnu flere Orange-billetter, når efterspørgslen er der,« siger Mogens Jønck.
Undgå overfyldte tog
DSB's prisstrategi handler om at sikre kunderne billigst og bedst mulig transport. Derfor er kunsten blandt andet at gøre det for attraktivt for kunderne ved selvbetjening at vælge nogle af afgangene uden for myldretiden.
»DSB's prisstruktur er beregnet, så der er en klog balance mellem standardpriser og Orangepriser, så vi får kunder, der vælger at rejse på de billige Orange-billetter til at rejse på de tyndere besatte tidspunkter. Det vil ikke være smart at fylde flere passagerer ind i de i forvejen fyldte myldretidstogene. Det er der ingen, der har glæde af,« siger Mogens Jønck.
De unge og de studerende med et WildCard kan udover de faste rabatter fortsat få superbillige Klapsæde-billetter. Med Familiebilletten kan børne-familien eller gruppen af venner når som helst tage toget med helt op til 63 procent rabat.
FAKTA 1: Prisstigning fra 2008 til 2011
Pendlerkort 3%
Klippekort 3%
Benzin 12%
Inflationen 4%
FAKTA 2: DSB-billetter med rabatter
Ungdomsbilletter
65-billetter
Familiebilletter
Klippekort
10-turskort
Pendlerkort
Erhvervskort
SU-kort
Uddannelseskort
Bus-/tog årskort
Eventbillet
Orange-billetter