DSB genindfører 10-minutters drift til Kastrup Lufthavn

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
10. marts 2017 kl. 12:45

Mandag den 24. april kører DSB igen tog til Københavns Lufthavn, Kastrup med 10-minutters intervaller. Passagerer, der rejser fra Københavns Hovedbanegård til Malmø, vil dermed kunne spare 12 minutters rejsetid til trods for, at id-kontrollen opretholdes.

Informationschef i DSB, Tony Bispeskov, siger: ”Det er glædeligt, at DSB igen kan tilbyde vores kunder 10-minutters drift mellem Københavns Hovedbanegård og Lufthavnen. Siden midten af februar har vi testet systemet, og det er gået tilfredsstillende. Derfor tager vi nu næste skridt, hvilket imødekommer mange kunders ønske om flere tog mellem Københavns Hovedbanegård og Københavns Lufthavn, Kastrup og ikke mindst kortere rejsetid fx mellem København og Malmø,” siger Tony Bispeskov.
Fremover vil togene, der starter i Helsingør, køre direkte mellem Københavns Hovedbanegård og lufthavnen uden at standse på Ørestad og Tårnby stationer i tidsrummet kl. 06.00-22.00. Det sker af hensyn til den overordnede robusthed i togsystemet. Med denne løsning vil passagerer mellem København H og Lufthavnen opleve en højere frekvens, samtidig med at kunder, der rejser fra København H til Malmø, vil opnå en rejsetidsbesparelse på 12 minutter i forhold til i dag.
De togafgange, der starter i Nivå, vil fortsat betjene Ørestad og Tårnby stationer.
”I begyndelsen af året optimerede vi id-kontrollen i lufthavnen, og nu indfører vi altså 10-minutters drift til Lufthavnen. For de mange rejsende til lufthavnen vil det betyde dobbelt så mange afgange og for pendlerne over Øresund vil turen nu kunne gennemføres 12 minutter hurtigere, da langt de fleste kunder vil kunne komme videre fra lufthavnen mod Sverige med samme tog,” siger Tony Bispeskov.

Fakta om ID-kontrol

  • ID-kontrollen har i 2016 kostet omkring 70 mio. kroner i direkte omkostninger. Der er indgået aftale om, at Skånetrafiken betaler halvdelen af udgifterne til DSB, så det koster hvert selskab 35 mio. kr.
  • I det forløbne år har DSB oplevet 12 pct. færre passagerer på togene over Øresund i forhold til 2015, og det har betydet, at 2,2 millioner færre passagerer på strækningen. I årene før havde strækningen en passagerfremgang, der nu er væk.

 'Marts' rettet til 'februar' i første citat