DSB klar med flere og hurtigere tog efter påske

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
22. april 2019 kl. 10:01

Med en enkelt undtagelse er påskens sporarbejder nu så langt, at DSB kan genoptage togtrafikken efter påske.

I og omkring Ringsted forløber Banedanmarks sporarbejde planmæssigt, og det er nu så langt, at DSB efter påske kan køre flere og hurtigere tog. Det har været længe ventet blandt kunderne, forklarer informationschef Tony Bispeskov:

”Det er særligt kunderne, der pendler mellem Lolland-Falster, Sydsjælland og København, der får kortere rejsetider. De får mere end 45 minutters kortere rejsetid dagligt, og det er virkelig noget, som man kan mærke i hverdagen, hvor man kan sove lidt længere om morgenen og komme tidligere hjem til familien om eftermiddagen,” siger han.

Sådan kører togene efter påske:

  • Mellem Ringsted og København H indsætter DSB et nyt hurtigtog fra onsdag den 24. april. Det betyder, at kunderne fra Ringsted får flere afgange og siddepladser.
  • Mellem Næstved og København H kører togene fra onsdag den 24. april igen via Ringsted i stedet for en omvej via Køge. Det sparer kunderne, der pendler fra Nykøbing F, Vordingborg eller Næstved til København for mere end 45 minutters rejsetid dagligt.
  • Der kører igen tog til og fra Glumsø fra onsdag den 24. april. Det sparer kunderne fra Glumsø for 20-30 minutters rejsetid dagligt.
  • Mellem Sorgenfri og Gentofte kører S-togene igen fra tirsdag den 23. april.
  • Mellem Buddinge og Dyssegård fortsætter Togbusserne til og med søndag den 28. april. Efter den oprindelige plan skulle S-togene have kørt igen fra tirsdag den 23. april, men de er nu erstattet af Togbusser ugen ud. Forlængelsen skyldes det forsinkede byggeri af Hovedstadens Letbane ved Buddinge St.

Hos Hovedstadens Letbane beklager projektdirektør Patrik Magnusson forsinkelsen:

”Det er selvfølgelig beklageligt, at vi er nødt til at genere kunderne seks dage mere end oprindeligt varslet. Det skyldes, at det har vist sig mere udfordrende at forbinde den gamle konstruktion med den nye tunnel. Vi bestræber os altid på at informere så præcist som muligt om konsekvenserne af anlægsarbejdet, så passagerer, bilister og andre berørte kan indrette sig bedst muligt i forhold til generne. Indimellem kan vi dog ikke undgå, at arbejdet trækker lidt længere ud end planlagt, mens det andre gange er muligt at blive hurtigere færdige. Derfor har vi også en tæt dialog med både DSB og Banedanmark med henblik på at mindske generne mest muligt”.

DSB og Hovedstadens Letbane opfordrer kunderne til at tjekke Rejseplanen, der er opdateret med ændringerne.