DSB styrker informationen til kunderne
DSB styrker informationen til kunderne
I de seneste par måneder har DSB fået et usædvanligt stort antal klager fra kunder, der har været trætte af manglende eller dårlig trafikinformation.
Det skal der nu gøres noget ved.
"DSB og Banedanmark kan helt klart blive bedre til at informere kunderne. Derfor går virksomhederne nu sammen om at etablere et fælles driftscenter, og der vil blive ansat to nye trafikinformationschefer," siger DSB’s trafikchef Erik Christensen.
I det fælles driftscenter samler man styringen af trafik, personale og materiel under samme tag. Hidtil har opgaverne været spredt ud på flere steder i København og Århus. Driftscentret, der koster 30 millioner kroner, skal sikre en mere målrettet information til kunder og personale, og en hurtigere indgriben, når et skinnebrud eller en knækket køreledning lægger trafikken ned.
Sideløbende planlægger DSB og Banedanmark en stribe tiltag, der skal styrke den direkte information til kunderne. Og de begynder der, hvor udfordringen er størst: På Københavns Hovedbanegård.
Med i overvejelserne indgår flere skilte, oversigtskort, nedtællingsure, og en bemandet informationsdisk i banegårdshallen.
Endvidere tænker DSB på fast at udstationere et korps af informationsvagter på de større stationer i Hovedstadsområdet. Informationsvagterne skal færdes på perronerne og bistå kunder, der ønsker svar på opklarende spørgsmål. Og så arbejder man på, at informationsvagterne skal kunne kalde ud over højtalerne via deres mobiltelefoner.
Endelig overvejer DSB at automatisere en del af højtalerudkaldene, der bliver programmeret med data fra DSB’s tele- og radiobaserede afgangs- og ankomstsystem, TRIT.
Når de mange nye tiltag er afprøvet på Københavns Hovedbanegård, vil DSB og Banedanmark se på, hvordan de kan udbredes til stationer i resten af landet.