DSB vinder ny togkontrakt i Sverige

DSB vinder ny togkontrakt i Sverige

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
22. oktober 2010 kl. 08:50

DSB Sverige har vundet udbuddet af regionaltogtrafikken Upptåget i Uppsala-området, der ligger nord for Stockholm. Det har udbudsmyndigheden Upplands Lokaltrafik i Uppsala netop oplyst.

Afgørelsen kommer knap to måneder, før DSB starter driften for Västtrafik i Göteborg og Krösatåg i Jönköping-området, som DSB vandt i henholdsvis august og december sidste år.

DSB driver i forvejen Roslagsbanen i Stockholm siden 2003 og Øresundstrafikken i Sydsverige siden januar 2009.

Regionaltrafikken Upptåget drives i dag af SJ. DSB Sverige vandt udbuddet i konkurrence med Deutsche Bahn, Tågkompaniet AB og Veolia.

Med denne afgørelse er det nu femte gang, at DSB kan fejre en sejr i Sverige, og mere end hver fjerde DSB-kunde er nu svensker.

»Sverige er allerede vores andet hjemmemarked, og med overtagelsen af driften af Upptåget, udbygger DSB nu yderligere sin position i Sverige. DSB står fremover for Tåg i Väst ved Göteborg, den svenske del af Øresundstrafikken, Roslagsbanen i Stockholm, Krösatåg ved Jönköping og Upptåget nord for Stockholm. Vi glæder os meget over afgørelsen og ser frem til at kunne tilbyde vores kunder den bedst tænkelige service,« siger DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen og fortsætter:

»Jeg er meget glad og stolt på medarbejdernes vegne, som med deres store indsats er stærkt medvirkende til denne succes. Vi har et utroligt dygtigt hold af meget kompetente medarbejdere, der endnu engang har bevist, at de er i stand til at gøre en ekstra indsats for at sammensætte det helt rigtige tilbud«.

»DSB vandt udbuddet, fordi vi kunne tilbyde den mest fordelagtige pris og herigennem drage fordel af synergier med DSB’s allerede igangværende aktiviteter,« siger Søren Eriksen.

Med denne sejr kommer DSB’s samlede skinnenet i Sverige op på godt 2.500 km, hvilket er cirka 800 km mere end det samlede danske netværk. Upptåget dækker strækningen fra Gävle til Upplands Väsby (afkortes i 2013 til Uppsala).

Sejren betyder, at DSB vil komme til at køre over 26 millioner togkilometer i Sverige – eller mere end den trafik, som DSB i dag kører i hele den danske regionaltogtrafik. Med sejren i Uppsala kommer DSB til at betjene mere end 63 millioner passagerer om året uden for Danmarks grænser fra 2011.

Udbuddet udgør et vigtigt transportsystem i Uppsala-området. I 2009 benyttede cirka 4 millioner kunder trafiksystemet, og der er en årlig produktion på 3,1 millioner togkilometer.

DSB har etableret selskabet DSB Uppland AB, som skal stå for driften af trafikken i Uppsala-området.

Den samlede omsætning udgør cirka 80 millioner svenske kroner om året. Driftsstart bliver den 12. juni 2011.

Fakta
Regionaltogtrafikken Upptåget omfatter pendlertrafikken nord for Stockholm og strækker sig fra Upplands Väsby - via Arlanda - til Uppsala og Gävle
Udbudsmyndighed er Uppsala Lokaltrafik
Den årlige produktion er på cirka 3,1 mio. togsætkm. frem til 2013, herefter 2,8 mio.togkm.
Antal årlige passagerer er 4 mio.
Strækningslængde: 157 km frem til 2013, herefter 112 km.
DSB's datterselskab hedder DSB Uppland AB.
Kontrakten er på 10½ år med en option på forlængelse med 6 måneder.
Driftsstart 12. juni 2011.
Udbudsmyndigheden stiller togmateriel til rådighed.
Trafikken har hidtil været drevet af SJ.

Niels Molsted