Kom med igen!
Kom med igen!
Mandag morgen stod S-togene klar på Hillerød Station efter knapt fire måneders sporarbejde på Nordbanen. I perioden er der bl.a. blevet lagt cirka 34.000 nye sveller, og åbningen blev markeret med kaffe til de morgenfriske
»Hvad siger du til en croissant?,« spørger en DSB-medarbejder en kvinde, der gnider søvnen ud af øjnene.
»Det ville da være dejligt.«
»Hvad med en kop kaffe?«
»Jo tak. Det ville også være dejligt.«
Klokken er lidt over seks mandag morgen på Hillerød Station. Solen er endnu ikke stået op, men der er liv på stationen. DSB- og Moviamedarbejdere deler gratis kaffe, the og croissanter ud på perronerne, mens S-togene står klar på skinnerne og er parate til igen at transportere de cirka 50.000 passagerer, der har været berørt af sporarbejdet i perioden.
God stemning undervejs
En af dem, som er mødt op for at hoppe på S-toget, er 29-årige Mikkel Reenberg. Han har under sporarbejdet kørt med togbusserne, som har forbundet de forskellige stationer på Nordbanen.
»Det har været fint med erstatningskørsel i form af busser, men det er også omstændigt og har givet længere rejsetid. Når det så er sagt, så har chaufførerne været rigtig gode til at skabe en god stemning i busserne, men det er dejligt nu at kunne tage S-togene igen,« siger han.
Det er Banedanmark, der har stået for renoveringen af Nordbanen, som er et af de mest omfattende og komplekse sporarbejder i nyere tid. Siden begyndelsen før sommerferien har 400 medarbejdere arbejdet i døgndrift, og der er blevet lagt mere end 11 millioner kilo beton sveller og udskiftet 36 sporskifter. Også 30 jernbanebroer er blevet renoveret. Med de nye skinner kan kunderne forvente en bedre rejse.
»Det er glædeligt, at sporarbejdet afsluttes som planlagt, så vi fra i dag igen kan køre helt til Hillerød. Med de nye spor kan vores kunder både forvente færre forsinkelser og aflysninger samt bedre rejsekomfort,« siger Lars Nordahl Lemvigh, produktionsdirektør i DSB S-tog.
Åbningen af de nye skinner på Hillerød Station var tredje og sidste etape af sporarbejdet på Nordbanen.