Rekordernes efterår

Rekordernes efterår

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
10. november 2010 kl. 05:30

Præcise tog: Kunderne er blevet transporteret med rekordhøj præcision gennem landet i efterårsmånederne. Et forbilledligt samarbejde med Banedanmark, konkrete tiltag og en blomstrende vinderkultur i DSB er nogle af forklaringerne på de mange tog til tiden

August: 92 %. September: 93,7 %. Oktober: 93,2 %.Tallene taler deres tydelige sprog: DSB's fjern- og regionaltog har serviceret danskerne med høj præcision de seneste tre måneder. Faktisk er togene ankommet til landets perroner med rekordhøj præcision. Aldrig tidligere i den årrække hvor DSB's rettidighed er blevet målt, er der registreret en bedre september måned, og man skal tilbage til 2001 for at se et højere rettidighedstal for en august måned. Og nu beretter de dugfriske tal for oktober om en ny rekordmåned, hvor togene vel og mærke er kørt igennem løvfald: DSB’s rettidighed har aldrig tidligere været så god for en oktober måned.

Vinderkulturen blomstrer
”Kunder til tiden” og ”hvert sekund tæller” er blevet helt centrale begreber for medarbejderne i DSB, og efterårets flotte præcisionstal er ifølge de ansvarlige DSB-chefer den konkrete effekt af en hård og målrettet indsats hver dag:

»Vi er lykkedes rigtig godt med at skabe en vinderkultur på tværs af fagområder og afdelinger i DSB. Alle i DSB ved, at tog til tiden er det vigtigste parameter for vores kunder, og medarbejderne sætter en stor ære i vise danskerne, at toget er særdeles konkurrencedygtigt i forhold til bilen og flyet. Også hvad angår præcision,« forklarer trafikchef i DSB Stig Friisbæk.

»Og den gejst og gode arbejdsmoral hos DSB’s medarbejdere skaber de fine resultater,« siger han og peger også på, at et tæt og udvidet samarbejde med Banedanmark har en stor del af æren for de mange tog til tiden.

»Vi arbejder blandt andet tæt og engageret sammen med Banedanmark omkring driften, nedbringelser af hastighedsnedsættelser og en bedre planlægning af sporarbejder. Og det er vigtige forhold, der for alvor kan aflæses i de gode tal,« siger trafikchefen.

Stærke sammen
Også Ove Dahl Kristensen, der er vicedirektør i Trafikplanlægning roser samarbejdet med Banedanmark:

»Vi viser med den høje præcision, at vi er stærke sammen. Det tætte samarbejde skaber fantastiske resultater i de her måneder,« siger han.

Gennem de seneste måneder har DSB også søsat flere konkrete tiltag, der skal medvirke til at sikre tog til tiden: lokale præcisionsgrupper spredt ud over landet, der skal have fokus på lokale udfordringer er startet op, driftsmedarbejderne anvender nu faste og kendte disponeringsplaner ved større trafikale problemer. Og DSB’s perronteams – kaldet Operativ Service - på Københavns Hovedbanegård og Århus Hovedbanegård bidrager også positivt, forklarer Ove Dahl Kristensen.

»Vores Operativ Service i København og Århus binder med deres øjne, ører og faglighed tingene sammen, således at input fra perronen kan komme direkte og smidigt til beslutningstagerne i driften. Og præcisionsgrupperne sikrer, at arbejdet at sikre en høj rettidighed forankres lokal rundt om i landet,« supplerer DSB’s trafikinformationschef Tony Bispeskov og siger med stolthed i stemmen:

»Så vores store fokus gennem de sidste mange måneder på præcision og at hvert sekund tæller for vores rejsende giver en helt ny og frisk tilgang til tingene. Der er simpelthen gået sport i at opnå høj rettidighed for vores medarbejdere.«


Præcis oktober trods blade
I oktober måned er 93,2 procent af alle DSB’s fjern- og regionaltog kommet til tiden. Også DSB First imponerer på Kystbanen med en samlet rettidighed på 93,9 procent. Og den høje rettidighed skal ses i lyset af, at oktober er den måned, hvor løvfaldet starter med at vise sit efterårsansigt.

»Det er lidt for tidligt at tolke på hvordan vi har klaret det samlede løvfald, da de kommende uger også byder på blade på skinnerne. Men vi viser med vores rettidighedstal for oktober måned, at løvfaldet ikke er kommet bag på os og at vi sagtens kan køre tog igennem bladene og sikre, at de kommer til tiden,« forklarer vicedirektør i Trafikplanlægning Ove Dahl Kristensen og nævner, at DSB’s tre sidebaner Svendborgbanen, Lille Syd og Grenaabanen enkelte dage i starten af november er kørt med reducerede køreplaner netop på grund af løvfald og glatte skinner.


Fakta

DSB’s rettidighed for oktober måned de seneste fem år:
2010: 93,2 procent
2009: 86,1 procent
2008: 88,6 procent
2007: 88,1 procent
2006: 83,9 procent

Billeder af DSB's tog og ansatte kan frit downloades på DSB's presseside

Af Jannik Preisler