Rekordsalg i Orange-billetter gav travl sommer på skinnerne
Der har været ekstra mange rejsende i DSB’s tog. Både landsdelstrafikken, de kortere regionale strækninger og til udlandet har oplevet vækst.
Mere end én million rejser er taget med en billig Orange-billet, hvilket er hele 47 pct. flere sammenlignet med sidste sommer.
De populære billetter har i år i høj grad været flittigt brugt på de korte regionale rejser i landsdelene, og en rundspørge viser, at knap 20 % af dem valgte toget til fordel for bilen. Hver tiende af rejserne ville slet ikke have været fortaget, hvis ikke man havde kunne købe en Orange-billet:
”Vi har haft mange kunder, der har valgt toget, både når de skulle rundt på tværs af landet eller på de lidt kortere strækninger. Toget har for mange været et attraktivt valg, og vi er særligt glade for, at hver tiende rejse er en helt ny rejse, der ellers ikke ville have været foretaget” siger kundechef i DSB, Charlotte Kjærulff.
I juli måned var der i alt 4 % flere kunder i togene sammenlignet med samme måned sidste år.
Juli med punktlighed over målet
Juli måned er typisk højsæson for sporarbejder, hvilket især har kunnet mærke mellem Aarhus og Aalborg, hvor der har været indsat busser og stadig er det på dele af strækningen.
Trods Banedanmarks arbejde med blandt andet at elektrificere, forbedre og opdatere skinner og signaler rundt om i landet, så landede kundepunktligheden for juli måned 75,1 pct., og dermed er det inden for målsætningen for punktligheden.
”Vi bestræber os hver dag på at få alle frem til tiden, også når der er sporarbejder, hvor vi indimellem er nødt til at sætte busser ind. Det er træls for både vores kunder og DSB, når sporarbejde påvirker rejsen, og derfor er vi også glade for at vi kan levere en punktlighed over målet,” siger Charlotte Kjærulff.