S-toget kører med høj punktlighed trods sporarbejde

09. oktober 2025 kl. 09:35

I årets første ni måneder er de københavnske S-tog kørt med en kundepunktlighed på 95,3 pct. Det til trods for, at der siden foråret har været gennemført store sporarbejder på S-togsnettet. Udover sporarbejder har S-banen i mindre omfang været ramt væltede træer, signalfejl og personpåkørsler, der påvirkede trafikken.

Til sammenligning endte punktligheden i samme periode sidste år på 95,8 pct., hvor året ikke var præget lige så store sporarbejder. For at være fremme til tiden og overholde punktligheden, skal kunderne i et S-tog være fremme inden for 2,59 minutter i forhold til planlagt ankomst.

”De københavnske S-tog kører med en meget høj punktlighed – og er i det hele taget til at regne med. For mange kunder er det i realiteten et rullende fortov mange steder med afgang hvert 10. minut eller oftere, der binder byen og forstæderne sammen,” siger informationschef i DSB, Tony Bispeskov.

Årets sporarbejder har især omfattet en del arbejde på strækningen mellem Svanemøllen og Hillerød. Arbejdet har betydet, at mange pendlere og rejsende har oplevet ændrede køreplaner og længere rejsetider. De sidste mindre sporarbejder afsluttes i begyndelsen af december.

”Vi er helt klar over, at det har været en besværlig periode for en stor del af vores kunder. Derfor vil jeg gerne takke for den tålmodighed og forståelse, de har udvist. Derfor har vi også tilbudt de hårdest ramte pendlere på strækningen at få 25 pct. af prisen på deres pendlerkort retur via TakPendler ordningen. Vi glæder os til, at Banedanmark er færdige for nu, så vi kan komme tilbage på banen og køre endnu flere kunder frem til tiden,” siger Tony Bispeskov.

For hele 2024 nåede kundepunktligheden op på 96 procent, hvilket er over kontraktmålet for kundepunktligheden på 92,4 procent og den højeste kundepunktlighed, der indtil videre er opnået.