Salgsvognen ophører i DSBs lyntog
Salgsvognen ophører i DSBs lyntog
DSB og Dansk Jernbaneforbund har indgået en effektiviseringsaftale for togpersonalet, som betyder, at salgsvognen nu endegyldigt ophører på alle strækninger. Det er kun godt et halvt år siden, at salgsvognen ophørte på de almindelige Intercity-afgange.
"Vi må erkende, at det ikke er muligt at få skabt en bæredygtig økonomi for salgsvognen – heller ikke på de lange strækninger. DSB har i længere tid haft fokus på det spørgsmål og har nu valgt at tage konsekvensen af dette. Personaleressourcerne fra salgsvognen vil blive brugt til andre opgaver i den daglige drift. Der skal fra vores side lyde en stor anerkendelse for, at Dansk Jernbaneforbund endnu engang har sat sig til bordet og indgået en aftale, som sikrer den løbende effektivisering af DSB," siger Personale- og Kommerciel direktør Susanne Mørch Koch.
Effektiviseringsaftalen betyder også, at eventuel enmandsbetjening Roskilde-Køge-Næstved (Lille Syd) udskydes og tidligst kan iværksættes den 1. januar 2016, og at den planlagte lukning af personalets Næstved-depot udskydes
Der vil som følge af aftalen frem til udgangen af 2015 ikke ske afskedigelser af togpersonale begrundet i rationaliseringer eller effektiviseringer besluttet af DSB.