Tog til tiden: Hver kunde tæller
Tog til tiden: Hver kunde tæller
DSB og Banedanmark har fået et nyt fælles skærpet mål for, hvornår et tog er til tiden. For at være rettidige skal togene fremover ankomme inden for tre minutter i forhold til køreplanen. Samtidig bliver antallet af passagerer vægtet, så et fyldt myldretidstog tæller mere i opgørelsen end et halvtomt tog i de sene aftentimer. Der skiftes nemlig fra togrettidighed til kunderettidighed:
”Man kan populært sagt sige, at hver kundes rettidighed tæller i det nye fælles mål. Vi arbejder naturligvis målrettet på at køre flest mulige tog til tiden, men med kunderettighed får vi også et særligt fokus på de tog, der er flest passagerer med. Dermed flytter fokus fra rettidige tog og over til rettidige kunder,” siger Anders Egehus, direktør for Operation i DSB.
Kravene til de nye mål for togenes punktlighed har Transportministeriet fastsat på baggrund af en analyse fra det internationale konsulentfirma Civity. Målet er som noget nyt fælles for Banedanmark og DSB og er en del af DSB’s og Banedanmarks kontrakter med staten. I praksis betyder det, at også aflyste tog fremover indgår som en del af kunderettidigheden. Det fælles mål giver bedre forudsætninger for fremadrettet at koordinere og planlægge indsatser, der bidrager til at forbedre rettidigheden - eksempelvis i forbindelse med sporarbejder.
”Med den nye kunderettidighed på 2:59 minutter får vi et fælles mål og dermed også et fælles værktøj, der skal bidrage til indsatsen med at sikre stabil togdrift for passagererne. Fra tilfredshedsundersøgelser ved vi også, at de fleste føler sig forsinkede efter tre minutter, og derfor er det valgt som kriterium,” siger trafikdirektør Peter Svendsen fra Banedanmark.
De nye målemetoder er gennemført fra og med juli måneds opgørelse. Konsekvensen af det højere ambitionsniveau og af at flytte DSB’s mål for forsinkelser på Fjern- og Regionaltog fra 5:59 minutter til 2,59 minutter er, at rettidighedsprocenten falder. Derfor vil de fremtidige rettidighedsprocenter ligge lavere end de hidtidige rettidighedstal - også i perioder, hvor kunderne kommer mere rettidigt frem end tidligere.
Tager man udgangspunkt i sidste år for Fjern- og Regionaltog, var togrettidigheden for DSB’s kunder eksempelvis 94,1 pct. – og kunderettidigheden var på 82,6 pct
Kontraktmålet for DSB i 2015 er en kunderettidighed på 81,3 pct. på Fjern- og Regionaltog. Resultatet for første halvår er efter de nye målemetoder en kunderettidighed på 81,3 pct.
”Resultatet afspejler de oplevelser, som vores kunder har oplevet i en periode, hvor store sporarbejder har sat sit præg på togtrafikken rundt om i landet. Og helt generelt må man sige, at kunderettidighedstallene i højere grad end togrettidighed afspejler de fleste kunders rejseoplevelse,” understreger Anders Egehus.
Der bliver også ændret i målepunkterne for hovedstadens S-tog, hvor DSB’s mål efter den nye opgørelse for kunderettidighed er på 92,2 pct. Her synes ændringerne i rettidighedsprocenterne ikke så store, da et rettidigt S-tog for DSB tidligere skulle ankomme inden for 2:29 minutter. Efter den nye målemetode havner kunderettidigheden for første halvår af 2015 på 95,8 pct. Efter de tidligere målemetoder var den samlede kunderettidighed for 2014 for S-tog på 94,1 pct.