Trængsel i DSB's netbutik

Trængsel i DSB's netbutik

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
25. november 2010 kl. 14:47

DSB's netbutik har fordoblet omsætningen på under to år - og salget for 2010 nåede i sidste uge over en halv milliard kroner

Tendensen er entydig. Flere og flere af DSB's kunder vælger at købe deres billetter på dsb.dk. Og det er ikke kun de unge, der vælger at købe billetten hjemmefra: Hver femte 65-billet sælges via dsb.dk, mens hver fjerde DSB Wild Card bestilles online.

Populære net-billetter
DSB's mål er at flytte mere og mere af billetsalget og kundeinformationen over på nettet, automaterne og mobiltelefonen, og den strategi er nu for alvor begyndt at virke, mener chefkonsulent Dorte Mærsk Maron, som har ansvaret for netbutikken.

DSB havde et mål om i 2010 at få en vækst i omsætning via dsb.dk på 15 procent. Den vækst er nu allerede i hus med flere procentpoint.

»Den markante stigning i netbutikkens omsætning peger på, at vi er på rette spor i forhold til kundernes forventninger til vores salgs- og infokanaler,« siger Dorte Mærsk Maron og fortsætter:

»Og kundernes forventninger på den digitale front er meget store, og de bliver større og større i takt med udviklingen.«

Tæt på kundernes ønsker
Sulten efter digitale løsninger handler ikke kun om internettet, mener Dorte Mærsk Maron, og derfor er det meget vigtigt, at DSB kan indfri disse forventninger.

»Alle undersøgelser peger på, at kunderne i stigende grad siger nej tak til husstandsomdelte reklamer – men at de gerne siger ja tak til målrettede tilbud og services fra de leverandører, de selv vælger til. Både via mobiltelefon og e-mail sådan som vi kender det fra Orange Alarm, S-more og +more,« påpeger Dorte Mærsk Maron.

»Vi er godt med hos DSB, og vi prøver på at være på forkant med udviklingen, men vi skal fortsætte med konstant at optimere vores digitale services og udvikle nye salgs- og informationskanaler,« slutter Dorte Mærsk Maron.

FAKTABOKS

  • Den halve milliard, der er omsat i netbutikken, er kun én del af DSB's samlede webomsætning. Der er også omsætning via fx +more og Orange Alarm. 
  • Der er i 2010 foretaget 1,6 millioner køb hos DSB på internettet.
  • 55 procent af alle pladsbilletter, 20 procent af alle 65 billetter, og 25 procent af billetterne til unge med DSB WildCard sælges i netbutikken.
  • Der har år til dato været 17,8 millioner besøgende på dsb.dk

 

Af Søren Damm