Ultrafine partikler i tog
Ultrafine partikler i tog
Der er en høj gennemsnitlig koncentration af ultrafine partikler inde i DSB’s dobbeltdækkervogne trukket af ME-lokomotiver, i MR-tog, på motorværksteder og ved længere tids ophold på visse perronarealer. Det viser en ny rapport, som Institut for Folkesundhed ved Københavns Universitet har udarbejdet for DSB.
De mest udsatte DSB-medarbejdere i undersøgelsen oplever et gennemsnitligt antal ultrafine partikler på op til 100.000-150.000 pr. kubikcentimeter over de seks dage, der er udført målinger til rapporten. En problemstilling, der også berører DSB’s kunder i de pågældende tog, omend i væsentligt mindre omfang.
DSB har fået udarbejdet rapporten, fordi en stikprøve-undersøgelse foretaget af Økologisk Råd i 2013 viste niveauer for ultrafine partikler i DSB’s dobbeltdækkervogne trukket af ME-lokomotiver, som var flere gange højere end på H. C. Andersens Boulevard, en af Københavns mest befærdede indfaldsveje. Yderligere undersøgelser foretaget af Teknologisk Institut har bekræftet dette.
For at mindske partikeludledningerne har DSB bl.a. iværksat følgende tiltag:
- monteret emmissionskit på ME-lokomotiverne, hvilket har reduceret dieseludledningen med 30 procent
- sat nye filtre i luftindsugningen på dobbeltdækkervognene, hvilket har reduceret ultrafine partikler i dobbeltdækkervognene med cirka 40 procent
”Vores initiativer har mindsket partikelmængden, men vi må også på baggrund af de nye målinger konstatere, at der i visse tog og på nogle af vores arealer fortsat er en høj gennemsnitlig koncentration af ultrafine partikler, ” siger underdirektør for sikkerhed i DSB Lars Nordahl Lemvigh og fortsætter:
”Der findes ingen arbejdsmiljømæssige grænseværdier for ultrafine partikler og DSB’s materiel overholder selvsagt gældende lovgivning. Men det rokker naturligvis ikke ved, at dette er en problemstilling, vi tager meget seriøst”.
Dieseludstødning er af IARC, som er WHO’s kræftagentur i Lyon, generelt anerkendt som kræftfremkaldende. Ifølge arbejdsmedicinsk klinik på Bispebjerg Hospital er der en risiko, hvis man har været udsat for betydelige mængder partikler i størrelsesordenen 20-30 år.
”Der er en potentiel sundhedsrisiko for en del af vores medarbejdere, derfor er vi i tæt dialog med de faglige organisationer. Vi vil nu forstærke indsatsen, for at mindske den påvirkning af partikler vores medarbejdere bliver udsat for, og undersøger derfor mulighederne for at ændre arbejdsprocesser og vagtplaner, så personalet eksponeres mindst muligt for ultrafine partikler,” siger Lars Nordahl Lemvigh.
DSB arbejder også målrettet videre med mulighederne for at reducere selve partikeludledningen fra ME-lokomotiverne og MR-togsættene, for der er fortsat brug for togene i den daglige drift. Men der er ingen hurtige genveje til resultater. Såvel indkøb af helt nye lokomotiver som udskiftning af de gamle dieselmotorer vil skulle gennem en 4-5 årig udbuds- og anskaffelsesproces, før de ville kunne komme i drift. DSB er i øjeblikket i dialog med Transportministeriet om dette.
”Der findes desværre ingen snuptagsløsninger. Den hurtigste vej til løsning af problemet er umiddelbart at få IC2- og IC4-togene hurtigst muligt i drift efter de planer, der er lagt. I den mellemliggende periode må vi så arbejde med alle de mindre justeringer, der nok kan mindske, men ikke fjerne problemet med ultrafine partikler”, siger Lars Nordahl Lemvigh og slutter:
”Selvom vi vurderer, at der ikke er en sundhedsrisiko for vores kunder, vil vi snarest lægge informationsfoldere i de pågældende togsæt om den potentielle risiko, og hvad vi gør for at nedbringe den”.
”Rapport vedrørende måling af udsættelse for ultrafine partikler blandt ansatte i DSB”