Aftale om arbejdstid for togførere i Fjern- og Regionaltog på plads
DSB og Togpersonalets Områdegruppe (TPO) er enige om indholdet af en lokalaftale om arbejdstiden for togførerne i Fjern- og Regionaltog. Lokalaftalen skal supplere Dansk Jernbaneforbunds overenskomst med Dansk Industri. Aftalen følger principperne i den nylige aftale på S-togsområdet og betyder bl.a., at der fremadrettet bliver mulighed for at lave specialhold, der f.eks. kan nedbringe behovet for skubbeweekender, samt at de såkaldte tidslommer bortfalder fra 1. juli 2019.
Formelt bliver aftalen underskrevet på et senere tidspunkt, når der opnås enighed om de øvrige lokalaftaler. Men der er enighed om indholdet i aftalen.
“Jeg er meget tilfreds med, at vi nu har fået arbejdstidsaftaler på plads for to ud af tre områder blandt DSB’s kørende personale. Forhandlingerne viser, at når vi taler fokuseret sammen om substansen i lokalaftalerne, så når vi også nogle aftaler, der tilfredsstiller både virksomhedens og den enkelte medarbejders behov,” siger administrerende direktør i DSB Flemming Jensen og uddyber:
”Spørgsmålet om arbejdstid, og det at have et sammenhængende arbejds- og privatliv, har fyldt meget blandt medarbejderne. Vi har nu sammen med medarbejdernes forhandlere fundet gode løsninger på netop disse spørgsmål, samtidig med at vi har fået skabt ensartethed omkring arbejdstiden for de forskellige personalegrupper i togene. Jeg håber, at vi hurtigst muligt også kan få en aftale om arbejdstiden for lokomotivførerne i Fjern- og Regionaltog på plads. Det er den sidste personalegruppe, der mangler aftale om arbejdstiden.”