Asbest i S-tog

Asbest i S-tog

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
08. december 2006 kl. 18:23

DSB meddelte i mandags den 4. december, at der ikke længere kørte tog isoleret med asbest i daglig drift. Det har desværre vist sig ikke at være korrekt. DSB S-tog blev fredag opmærksom på, at der i et 2. generations S-tog fra 1969 er asbest. Der er asbest bag panelerne i passagerafdelingen. Togsættet blev taget ud af drift den 23. november.


"Ved en kontrol i dag den 8. december blev forseglingen fundet intakt, og asbesten har ikke udgjort nogen risiko," siger teknisk direktør Kirsten Kornerup i DSB S-tog.


Det asbestholdige tog er blevet overset i forbindelse med udrangering af asbestholdige S-tog, fordi det i 1980 skiftede nummer:


S-toget blev leveret i 1969 og fik litra nr. MM7699. Den 25. maj 1978 blev toget skadet ved et sammenstød på Langgade station. Efter uheldet blev togsættet repareret på centralværkstedet i Århus og fik nyt litra nr. FS7293 per 15. januar 1980. Med det nye nummer var togsættet i drift indtil 23. november i år. Der er ikke asbest i førerrummene.


Den oprindelige historik på FS7293 er således: Togsættet blev leveret i 1973. Den 15. april 1976 udbrændte toget og blev senere samme år hugget op. Togsættet indeholdt ikke asbest.


Ved genbrug af litranummeret kom det asbestholdige tog ud af registreringen af togsæt isoleret med asbest.


"Vores genbrug af litranummer har medført, at togsættet ikke blev udrangeret, da de øvrige asbestholdige togsæt blev sendt til skrotning. Man kan spørge, om der så ikke er andre uklarheder med hensyn til asbest i S-tog, men det er meget lidt sandsynligt, da genbrug af litranumre er yderst sjældent, idet uheld med totalskade til følge er yderst sjældne på jernbanen," siger Kirsten Kornerup.


DSB S-tog har seks 2. generations S-tog i drift. Det ene er kontrolleret og de øvrige fem vil i løbet af weekenden bliver undersøgt for asbest af DSB's personale. Mandag morgen kl. 06.30 tager den uafhængige organisationm Job-Liv Danmark prøver af isoleringen.


"De fem togsæt er leveret efter, at asbest blev brugt som isolering, men på grund af den konstaterede fejl skal enhver tvivl om asbest i tog i drift ryddes af vejen," siger Kirsten Kornerup.


Yderligere oplysninger via DSB Kommunikation 33 54 22 00