Banedanmark varsler hastighedsnedsættelser fra i morgen fredag på grund af sommervarmen
Banedanmark varsler hastighedsnedsættelser fra i morgen fredag på grund af sommervarmen
Sommervarmen sætter for alvor ind i weekenden. DMI venter høje temperaturer de nærmeste dage, og det kan betyde hastighedsnedsættelser på strækninger med gamle og slidte skinner.
Banedanmark vurderer torsdag på baggrund af vejrmeldingen fra DMI, at der fredag er risiko for hastighedsnedsættelser i København på Kystbanen og på S-banen. Disse hastighedsnedsættelser kan håndteres inden for de gældende køreplaner. På Arrivas strækning mellem Tønder og Bramming er der også hastighedsnedsættelse.
Fortsætter det varme vejr med temperaturer over 25 grader C opstår der risiko for solkurver og dermed hastighedsnedsættelser, der betyder længere rejsetid for passagererne på flere strækninger. Risikoen for solkurver opstår typisk efter klokken 11, så morgentrafikken vil ikke blive berørt.
»Vi holder hele tiden øje med, hvordan vejret udvikler sig og tager de nødvendige forholdsregler. I de varme perioder vil vi dagligt vurdere det efterfølgende døgns vejrudsigt og naturligvis melde eventuelle hastighedsnedsættelser ud så hurtigt som muligt, « siger Banedanmarks direktør, Jesper Hansen.
Hastigheden sættes ned af hensyn til sikkerheden, understreger Jesper Hansen.
”For os handler det om at opretholde et højt sikkerhedsniveau på jernbanen. Derfor sætter vi hastigheden ned alle steder, hvor skinnenettet er i dårlig stand for at undgå eventuelle solkurver."
DSB's køreplan smelter sammen på grund af varmen
Med udsigt til kørsel med stærkt nedsat hastighed kan det ikke lade sig gøre at køre efter den normale køreplan, konstaterer DSB's trafikchef Erik Christensen.
»Mit bedste råd til passagererne er, at de ved udsigt til meget varme dage holder sig orienteret om toggangen via www.dsb.dk eller DSB's kundecenter på 70131415,« siger Erik Christensen.
DSB og Banedanmark har arbejdet hårdt for at få en sommerkøreplan, der tager højde for hastighedsnedsættelser på grund af varme, klar til 1. juli, men indtil da håndteres hastighedsnedsættelserne fra dag til dag.
Bliver hele Danmark ramt af hedebølge i weekenden vil rejsetiden på strækningen Fredericia-Aalborg blive forlænget med op til en time, men også på strækninger i Sønderjylland, Vestjylland, Vejle-Struer, Svendborgbanen samt Sydbanen og Nordvestbanen på Sjælland vil varmen slå hårdt igennem på trafikken.
Erik Christensen erkender blankt, at DSB ikke kan levere et tilfredsstillende produkt, når det bliver rigtig varmt.
»Krav om væsentlig lavere hastighed giver os nogle udfordringer, som vi ikke kan løse, uden at kunderne mærker det. Og sådan vil det være, indtil infrastrukturen har en sådan kvalitet, at den kan tåle lufttemperaturer over 25 grader C. Ud over forsinkelser og færre tog kan der blive tale om togskifte eller at busser erstatter tog, hvor hastigheden skal ned på 40 km/t, « siger Erik Christensen.
DSB har besluttet, at Rejsetidsgarantien i juni gælder i forhold til den trykte køreplan uanset varsler om forsinkelser på grund af varme skinner.-
Hvad er solkurver, og hvornår opstår de?
En solkurve er en kurve i sporet, som kan opstå, når skinnerne udvider sig i længderetningen på grund af høje skinnetemperaturer. Kombinationen af varme skinner og gamle og slidte spor øger risikoen for, at der opstår solkurver.
Solkurver er sjældne, men for konstant at opretholde det høje sikkerhedsniveau på jernbanen sættes hastigheden ned til 80 km/t eller 40 km/t afhængig af sporets tilstand, hvis der er risiko for solkurver.
For yderligere information om togtrafikken henviser vi til DSB, Arriva og Banedanmarks hjemmesider på www.dsb.dk, www.arriva.dk og www.banedanmark.dk.