DSB og Skånetrafiken kører over Øresund hvert 10. minut
DSB og Skånetrafiken kører over Øresund hvert 10. minut
Fra den 7. januar 2008 udvider DSB og Skånetrafiken sin trafik over Øresundsbroen mellem Københavns hovedbanegård og Svågertorp til glæde for det stadigt voksende antal pendlere
I den mest travle time om morgenen og om eftermiddagen vil der køre tog over broen hvert 10. minut. Det betyder 700 flere siddepladser mellem kl. 07 og 08 og mellem kl. 16 og 17.
Fra Malmø Syd Svågertorp til København H kører der fra 7. januar følgende afgange med de ordinære i parentes: (06.51), 07.01, (07.11), 07.21, (07.31), 07.41, (07.51).
Fra København H til Svågertorp kører følgende afgange: (16.03), 16.15, (16.23), 16.35, (16.43), 16.55, (17.03).
Årsagen til, at de ekstra tog ikke kører til og fra Malmø Central, er, at der ikke er plads til flere afgange fra Malmø C. De ekstra tog til og fra Svågertorp vil dog aflaste de tog, der hvert 20. minut kører mellem København H og Malmø, så der også her bliver bedre plads.
Trafikplanlægger for Øresundstog hos Skånetrafiken, Stefan Rindestig, forventer løbende udvidelse af trafikken over Øresund.
»Vi hade hoppats på ytterligare avgångar för att i ännu högre grad kunna förbättra trafiken, men det är trångt på banan och det finns även godstågstrafik som Banverket och Banedanmark måste hänsyn till. Längre fram i vår kan det tillkomma ytterligare någon avgång från/till Svågertorp, beroende på fordonstillgången. Vår ambition är att kunna utöka trafiken i takt med efterfrågan,« berättar Stefan Rindestig, trafikutvecklare för Öresundstågen på Skånetrafiken.
Når trafikken udvides fra 7. januar bliver det nødvendigt at benytte andre spor på Svågertorp end i dag, og passagererne opfordres derfor til at holde ekstra øje med informationsskærme og højtalerudkald. De ekstra afgange bliver kørt med ét togsæt. I myldretiden vil der fortsat være afgange med tre togsæt.
I DSB understreger planlægningschef Ole Raft, at det er nødvendigt at skrue på alle knapper for at skaffe de ekstra siddepladser, som der er meget stort behov for.
»Vi udnytter infrastruktur og materiel til det yderste for at skaffe disse ekstra siddepladser. Antallet af passagerer er vokset med over 25 procent fra 7,5 mio. rejsende til 9,5 mio. rejsende på et år, det er en enestående succes for jernbanen og behovet er akut. Vi vælger at udvide trafikken til Svågertorp nu på trods af, at systemet er meget sårbart over for hændelser som for eksempel fejl på tog, signaler eller skinner. De fleste dage vil trods alt gå godt,« siger Ole Raft.