DSB tager Rigsrevisionens rapport om Kystbanen til efterretning
DSB tager Rigsrevisionens rapport om Kystbanen til efterretning
Rigsrevisionen har i dag offentliggjort rapporten ”Beretning til Statsrevisorerne om Kystbanen” om statens udbud af togtrafikken på Kystbanen og over Øresund.
Rapporten konkluderer, at DSB ikke har været god nok til at organisere og drive den udbudte trafik på Kystbanen og over Øresund, samt at der ikke har været tilstrækkeligt styring med økonomien i DSB's datterselskab, DSBFirst, og i samhandlen mellem DSB og DSBFirst.
DSB's topledelse tager Rigsrevisionens rapport til efterretning og konstaterer, at DSB har handlet på flere af de punkter, der behandles i Rigsrevisionens rapport:
- DSB har indgået en aftale med Öresundståg om at overlade driften af den svenske del af Øresundstrafikken til en anden operatør fra december 2011.
- DSB har indført nye, skærpede regler for samhandel mellem DSB og DSB's datterselskaber.
- DSB har skærpet styring af økonomien i DSBFirst, blandt andet med indsættelse af ny økonomiledelse i selskabet og indsættelse af DSB's økonomidirektør i bestyrelsen.
DSB's bestyrelsesformand Peter Schütze konstaterer, at økonomistyringen i DSBFirst ikke har været god nok.
"Det er der allerede blevet draget en række konsekvenser af med en ny aftale for Øresundstrafikken og nye regler og skærpet opsyn med både økonomien og samhandlen mellem DSB og DSBFirst. Vi mener, at der er taget de nødvendige beslutninger og at der nu er grund for at se fremad," siger Peter Schütze.
Sagen om DSBFirst begyndte den 18. marts i år, hvor DSB offentliggjorde et årsregnskab for 2010 med forvaltningspåtegning fra Rigsrevisionen på grund af blandt andet manglende dokumentation for samhandlen mellem DSB og DSBFirst, og overdragelsen af værkstedet Helgoland fra DSBFirst til DSB Vedligehold A/S.
Revisionsforbeholdene fik DSB's bestyrelse til at afskedige DSB’s administrerende direktør, Søren Eriksen, og senere en tidligere økonomidirektør i DSB og den administrerende direktør i DSBFirst for mangelfulde resultater og utilstrækkeligt økonomistyring i DSBFirst.
DSB har ikke yderligere kommentarer i sagen
Med venlig hilsen
DSB
Se rapporten her