EU sikrer togpassagererne godtgørelse ved forsinkelse
EU sikrer togpassagererne godtgørelse ved forsinkelse
DSB's kunder sikret bedre med Rejsetidsgaranti
Få 25 pct. i godtgørelse hvis toget er mere end en time forsinket og 50 pct., hvis det er mere end to timer forsinket. Det er en af hovedbestemmelserne i den forordning om togpassagerernes rettigheder, der træder i kraft fra den 3. december. Og EU opfordrer til, at der etableres ordninger for pendlere.
I Danmark får forordningen ikke den store praktiske betydning.
»DSB tilbyder allerede i dag sine kunder en rejsetidsgaranti, der er væsentligt bedre end den, der sikres i forordningen – og den gælder også for pendlere,« siger sekretariatschef i DSB Bjarne Lindberg Bak
Uvildig klageinstans
Togpassagererne skal også have adgang til en uvildig klageinstans, som kan afgøre deres klager over rejsen uden at være tvunget til at gå den til tider kostbare og besværlige vej via domstolene.
»Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, der blev oprettet i fællesskab mellem Forbrugerrådet, de regionale trafikselskaber, DSB, DSB S-tog, Arriva, og Metroen, har siden januar været en mulighed alle kunder i den kollektive trafik om at få prøvet deres uenighed i en uvildig instans,« siger Bjarne Lindberg Bak
Sikre ensartede rettigheder
Forslaget om en Passagerrettighedsforordning blev fremlagt i 2004 og skulle først og fremmest gøre det enklere at rejse internationalt med tog, men i forhandlingsforløbet blev den udvidet til at gælde for alle rejser med tog. Det har desværre ført til, at en række lande har bedt om at få dele af deres jernbanet undtaget. Det betyder i praksis, at der ikke kan sælges billetter til de pågældende strækninger. I Norden gælder det for eksempel strækningen fra Helsingfors til den russiske grænse mod Sankt Petersborg. Hvordan reglerne bliver i Sverige er endnu uklart.
Med venlig hilsen DSB
Forordningen i sin helhed kan ses på
http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:315:0014:0041:DA:PDF