Knas på Kystbanen

Knas på Kystbanen

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
10. april 2007 kl. 11:31

14 uger med sporarbejde griber voldsomt ind i trafikken


Det bliver en varme sommer på Kystbanen. Ikke nødvendigvis i meteorologisk forstand, men helt sikkert i jernbaneforstand. Fra 19. maj til 26. august lægger Banedanmark 48 km nye spor og laver en lang række andre banearbejder mellem Helsingør og Hellerup.


På grund af sporarbejdet vil der nogle steder kun være et spor mod normalt to til rådighed. Det betyder færre tog og længere rejsetid. Hastigheden skal helt ned på 40 km/t, når togene passerer Banedanmarks arbejdssteder.


DSB har udgivet en køreplan for de tog, der kører, mens arbejdet er i gang. Den kan fås på stationer eller findes på internettet www.dsb.dk - vælg køreplaner og derefter køreplaner 2007. De ændrede togtider er naturligvis også lagt ind i Rejseplanen. Som udgangspunkt kører der tog mellem Helsingør og Kastrup hver halve time, i morgenmyldretiden kører der fire tog i timen mod København og i eftermiddagsmyldretiden fire tog i timen mod Helsingør. Mellem Københavns hovedbanegård og Kastrup kører der seks tog i timen.


For at skaffe flest mulige siddepladser køres der med to eller tre togsæt.
 
DSB's trafikchef Erik Christensen erkender, at DSB ikke kan levere samme høje kvalitet under sporarbejdet som normalt.


- Man kan ikke ombygge spor uden, at det går ud over trafikken, men når galt skal være, synes jeg, vi har fået en for kunderne fornuftig køreplan ud af det. Vi har reel halvtimesdrift mellem Helsingør og Kastrup og seks tog i timen mellem hovedbanegården og Kastrup, siger Erik Christensen.


For at undgå overraskelser opfordrer Erik Christensen kunderne til at søge råd, hvis de er i tvivl om afgangene. Enten ved et ekstra opslag i køreplanen, ved at spørge DSB's personale eller ved at ringe til DSB på 70 13 14 15.


- Kunderne skal være opmærksomme på, at togene ikke kører præcis hvert 10. minut til og fra lufthavnen. Der kan for eksempel være op til 20 minutter mellem to afgange fra Kastrup, siger Erik Christensen.


Køreplanen er delt op i to perioder, mens myldretidstogene skifter køreplan syv gange i de 14 uger.
 
- I de sidste to uger før sporarbejdet begynder, gør vi i DSB en massiv indsats for at informere kunderne med bl.a. personale på Kystbanens perroner og uddeling af køreplaner, siger Erik Christensen.


Fra den 27. august gælder den normale køreplan igen, men trængslerne på Kystbanen er ikke ovre. Der skal bl.a. lægges flere nye sporskifter. Af hensyn til pendlerne er det sporarbejde planlagt til ni weekender i efteråret og i efterårsferien.