Kundeambassadør ønsker bedre information om Rejsekortspriser for pensionister

Kundeambassadør ønsker bedre information om Rejsekortpriser for pensionister

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
16. juli 2012 kl. 15:30

DSB’s Kundeambassadør har afsluttet sin undersøgelse af priser for pensionister, og kan på grundlag af sin analyse konstatere, at der er grundlag for kritik primært af den information, som har været tilgængelig for pensionisterne:

»Den almene information har ikke altid været fyldestgørende, og i nogle tilfælde båret præg af generel markedsføring af rejsekortet og i mindre grad sikret at være indholdsmæssigt dækkende,« forklarer DSB’s Kundeambassadør Helle Fuhrmann og peger på, at kunder med ret til pensionistrabat ikke altid har været i stand til at forudse det bedste køb for dem.

Introduktion af Rejsekort
Rejsekortet indebærer en del forandringer for kunderne generelt herunder pensionister. Nogle af forandringerne er umiddelbart positive mens andre er mere komplekse. DSB har valgt at give kunderne mulighed for i en overgangsperiode fortsat at benytte de eksisterende produkter, så man kan vænne sig til Rejsekortet. Det forhold indebærer, at kunderne i en periode er stillet overfor mange valgmuligheder, som kan gøre det vanskeligt for kunden at sikre sig, at det mest fordelagtige køb bliver foretaget.

Der er ikke ved introduktion af Rejsekort ændret ved, at pendlere i nogle tilfælde fortsat kan opnå billigere priser end pensionister. Derfor kan det for pensionister nogle gange betale sig at købe et andet produkt end et Pensionist Rejsekort.

I forbindelse med indførelse af Rejsekort, har der dertil været ydet eksempelvist introduktionsrabat og andre rabatter, som efter en periode er ophørt, og dermed har pensionister oplevet, at priser først er faldet til en meget lav pris - nogle gange 1 kr. - for derefter at stige igen.

»Sådanne forhold giver usikkerhed omkring prisen og selvfølgelig også ærgrelser over prisstigninger - især fordi det ikke altid har været tydeligt nok, at der har været tale om en midlertidig rabat,« vurderer DSB’s Kundeambassadør.

Kundeambassadørens anbefalinger
Kundeambassadøren anbefaler, at DSB tilvejebringer og målretter informationen til pensionister, så de lettere kan finde de priser og rabatmuligheder, der giver den billigste rejse

»Oplysninger bør tilrettelægges, så de bedre hjælper kunderne i de valgsituationer, de befinder sig i. Vi ved alle godt, at vi kan komme til at træffe nogle valg om et køb, som vi efterfølgende fortryder. Det er altid ærgerligt. Derfor forventer vi som kunder at kunne få information om de valgmuligheder der er, så vi så vidt muligt kan træffe gode valg. « konkluderer Helle Fuhrmann.


Fakta om DSB’s Kundeambassadør:
Er en uvildig klageinstans, der refererer direkte til ledelsen.

  • Kundeambassadøren kan tage sager op af egen drift, og kan komme med anbefalinger til ændring af DSB’s praksis på et givent område og fremsætte sin opfattelse af konkrete sager.
  • Kundeambassadøren bringer udtalelser på DSB’s hjemmeside og offentliggør en statusrapport hvert halve år.
  • Klageforløbet forløber på den facon, at kunden først klager til DSB’s kundecenter, og er kunden ikke tilfreds med afgørelsen, kan kunden klage til kundeambassadøren eller til ankenævnet for bus, tog og metro.

For mere information kontakt venligst DSB’s pressevagt: 24 68 00 00