Nu indfører DSB også rejsetidsgaranti for pendlere
Nu indfører DSB også rejsetidsgaranti for pendlere
Nu får pendlerne også penge retur, når togene er forsinkede eller bliver aflyst.
Det er besluttet, at rejsetidsgarantien for pendlere træder i kraft pr. 1. januar 2007, og den kommende Pendler Rejsetidsgaranti vil supplere Basis Rejsetidsgarantien og den service, DSB allerede leverer i dag, hvis togene bliver forsinket eller aflyst, f.eks. i form af taxaboner og erstatningskørsel med bus.
Pendler Rejsetidsgarantien tilbydes de kunder, der bruger et Togkort til deres daglige rejser med DSB regional- og fjerntog eller med S-tog. Kunden, der rejser på togkort, skal tilmelde sig garantiordningen hos DSB for at få kompensation.
Garantien knytter sig til pendlernes rejsestrækning.
DSB’s kompensation for pendlere i fjern- og regionaltog:
- Med den kommende pendlerrejsetidsgaranti fastlægger vi et klart mål for den kvalitet, vi lover kunderne. Og lever vi ikke op til det, vil kunderne få kompensation. Når vore kunder tilmelder sig de enkelte strækninger, vil vi samtidig få mulighed for at give langt mere målrettet trafikinformation til kunderne, siger salgsdirektør Bjørn Wahlsten.
Rejsetidsgarantien er DSB’s varedeklaration og afspejler den rettidighed, DSB lover at levere i 2007. Afhængig af strækning svinger niveauet mellem 93 og 87 % rettidige tog. Gennemsnittet er 90 % svarende til DSB’s kontrakt med Transport og Energiministeriet.
Kompensationens størrelse opgøres med udgangspunkt i den pris, kunderne har betalt for deres kort. Ved kompensation udbetales altid minimum 25 kr.
DSB S-tog’s kompensation for pendlere i S-tog:
- Jeg håber med dette tiltag, at vi kan afstemme forventningerne med vores faste kunder, hvilket gerne skulle give en større tilfredshed. Desuden virker dette system meget enkelt og lige til både for os og vores 300.000 daglige kunder, så det ser jeg frem til, siger adm. direktør for DSB S-tog a/s Benny Würtz.
Kompensation for pendlere, der er tilmeldt en S-togs strækning, fastlægges med udgangspunkt i togenes pålidelighed – altså i, hvor stor en del af de planlagte afgange, som er blevet afviklet. Minimumskravet til S-togs pålidelighed er 97,5 procent, og hvis DSB S-tog a/s ikke lever op til minimumsniveauet betales minimum 15 kr. i kompensation. Der ydes dog ingen kompensation til kunder, der alene rejser i zone 1 og/eller 2 i HUR området.
Hvis det er nødvendigt at omlægge køreplanen på en given strækning for eksempel ved sporarbejder, vil DSB tydeligt gøre kunderne opmærksom på, at de kan forvente en forlænget rejsetid. Her vil DSB opgøre rejsetidsgarantien i forhold til den varslede rejsetid. Den forventede længere rejsetid vil blive annonceret mindst 24 timer før på Internettet, tekst-TV, Rejseplanen og ved opslag på stationer på direkte berørte strækninger.
For yderligere oplysninger kan du ringe til DSB's kommunikationsafdeling på 33 54 22 22 eller 33 54 22 00,
Bjørn Wahlsten (Fjern- og regionaltog) 33 54 24 00 eller Benny Würtz (S-tog) 33 54 23 01
Med Venlig Hilsen
DSB