Politisk godkendt: Fremtidens S-tog sendes i udbud

Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har den 4. maj 2023 godkendt, at DSB kan sende fremtidens automatiske S-tog i udbud. Det er forventet, at valg af togleverandør på plads i starten af 2025.

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
04. maj 2023 kl. 12:44

Når næste generation S-tog kommer på skinnerne i årene 2029-2037 vil de være fuldautomatiske, som det kendes fra den københavnske metro. S-togskunderne kan også se frem til metrolignende drift med flere tog i timen end i dag.

De første førerløse S-tog skal i test fra 2028, og fra 2029 vil linje F mellem Ny Ellebjerg og Hellerup efter planen være den første strækning med fuldautomatisk S-togsdrift.

Prognoser viser, at der vil komme mere trængsel i hovedstadsområdet i de kommende år. Flere S-tog i timen, S-tog hele vejen til Roskilde og bedre samspil med andre transportformer såsom cykel, bil og bus skal være med til at få flere danskere over i den kollektive trafik:

”Den nuværende S-bane har nået sin maksimumskapacitet i myldretiden, og vores nuværende generation af S-tog skal udskiftes indenfor 15 år. Vi er glade for, at vi har fået grønt lys politisk til udbuddet. Med udbuddet er der for alvor sat gang i fremtidens S-bane,” siger direktør for DSB Strategi & Togmateriel Jürgen Müller.

Fuldautomatiske S-tog vil kræve en stor opgradering af infrastrukturen på S-banen. DSB fortsætter arbejdet med at planlægge et udbud af de understøttende systemer til brug for automatiseringen med henblik på politisk godkendelse i efteråret 2023.

DSB Kommunikation & Branding (no)