Resultat før skat for 1. kvartal udgør et overskud på 256 mio. kr.

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
12. maj 2021 kl. 11:02

Resultat før skat for 1. kvartal udgør et overskud på 256 mio. kr. I resultatet indgår ekstra kontraktbetaling i forbindelse med COVID-19

• I 1. kvartal 2021 har DSB haft 17,4 mio. rejser - et fald på 62 procent i forhold til samme periode 2019.
• I lighed med de foregående perioder med COVID-19 restriktioner er køreplanen efter aftale med regeringen fastholdt.
• DSB har indgået en tillægskontrakt med Transportministeriet, således at kontraktbetalingen til DSB kan opjusteres som følge af COVID-19 restriktioner.
• Punktligheden for såvel Fjern- & Regionaltog som S-tog har opfyldt kontraktmålene.
• DSB har tildelt Alstom kontrakten på at levere fremtidens eltogsæt. Den tabende byder Stadler har klaget over tildelingen.

Tabel for kvartalsregnskabet 1. kvartal 2021

Periodens resultat
DSB har også i 1. kvartal 2021 oplevet et stort fald i antal rejser og dermed lavere passageromsætning. Det er en konsekvens af COVID-19 og de af myndighederne udmeldte restriktioner og anbefalinger med henblik på at begrænse smittespredningen.

DSB’s rolle som udbyder af kritisk infrastruktur medfører, at vi skal bidrage med at køre tog i det omfang, det er hensigtsmæssigt ud fra en samfundsmæssig synsvinkel, uagtet at indtægtsgrundlaget er reduceret betydeligt. På den baggrund har DSB efter aftale med regeringen - i lighed med de foregående perioder med COVID-19 restriktioner - fastholdt køreplanen gennem hele 1. kvartal. Det sikrer, at danskerne har haft en pålidelig kollektiv transport at holde sig til gennem COVID-19 krisen, og at personer med samfundskritiske funktioner kan komme til og fra arbejde.

Der har kun i begrænset udstrækning været mulighed for at nedbringe omkostningerne til togdriften i forbindelse med konsekvenserne af COVID-19.

Passageromsætningen er som følge af COVID-19 og de udmeldte restriktioner faldet markant. Derfor er der indgået en tillægskontrakt med Transportministeriet. Med forbehold for bevillingsmæssig godkendelse giver tillægskontrakten mulighed for justering af kontraktbetalingen i 2021 - afhængigt af COVID-19-krisens udvikling.

Så længe der er restriktioner eller anbefalinger fra myndighedernes side relateret til COVID-19, og disse påvirker befolkningens rejsevaner, vil kontraktbetalingen for 2021 kunne blive opjusteret med periodens tab af passageromsætning i forhold til 2019. Som følge heraf er der for 1. kvartal 2021 indregnet 793 mio. kr. i øget kontraktbetaling.

DSB har realiseret et overskud før skat på 256 mio. kr. i 1. kvartal 2021. Resultatet er 375 mio. kr. højere end samme periode i 2020. Samlet ligger passageromsætning og trafikkontraktindtægter 147 mio. kr. over samme periode sidste år. Hertil kommer øgede avancer vedrørende salg af ejendomme og byggeretter på 186 mio. kr. samt et generelt lavere omkostningsniveau med 110 mio. kr. Der har været et fald i salg af reparation og vedligeholdelse af togmateriel på 52 mio. kr. Faldet kan henføres til, at SJ (den svenske jernbaneoperatør) har overtaget ansvaret for vedligeholdelsen af de svenskejede Øresundstogsæt.

Vi skal vinde kunderne tilbage
Der blev i 1. kvartal 2021 foretaget 17,4 mio. rejser med DSB mod 45,9 mio. rejser i samme periode 2019. Det svarer til en tilbagegang på 62 procent, som stort set er en direkte følge af de udmeldte restriktioner i forbindelse med COVID-19.

DSB har fortsat fokus på tryghedsskabende initiativer - dels for at understøtte myndighedernes anbefalinger, dels for at sikre, at alle føler sig trygge i den kollektive transport. I 2021 har der været stor fokus på rengøring på stationer og i tog. Desuden har DSB fastholdt kravet om pladsbillet i regionaltog.

Under pandemien har en meget stor del af vores kunder enten ikke rejst eller nedsat rejsefrekvensen betydeligt. Så snart genåbningen af samfundet gør det muligt, skal vi vinde kunderne tilbage. Og derfra skal vi igen skabe vækst i rejsetallene, som vi så det i perioden op til pandemien. Det er vigtigt for DSB, og det er vigtigt for samfundet. 

DSB er bevidste om, at vi i bestræbelserne på at vinde kunderne tilbage skal være opmærksomme på de mulige langvarige strukturelle ændringer som konsekvens af COVID-19. Ikke mindst må vi forvente en forøgelse af antal hjemmearbejdsdage og flere online møder. Forhold, som vi er nødt til at tage højde for i produktudbud og services over for blandt andre pendlere og erhvervsrejsende.

Det betyder for eksempel, at vi inden sommer vil lancere et nyt fleksibelt pendlerkort. Kortet bliver målrettet kunder, som ikke rejser hver dag i arbejdsugen. Hertil kommer et fortsat fokus på at tilbyde Orange- og Orange Fri-billetter til attraktive priser uden for myldretiden. Det øger togets konkurrenceevne og medvirker til, at kunderne fordeler sig bedre på afgangene, og vi undgår overfyldte tog.

DSB arbejder også på at lancere et nyt loyalitetsprogram. Her vil kunderne kunne optjene point, som i første omgang kan bruges i DSB’s 7-Eleven butikker.

Punktligheden for såvel Fjern- & Regionaltog som S-tog har opfyldt kontraktmålene
Kundepunktligheden for Fjern- & Regionaltog lå i 1. kvartal 2021 på 87,1 procent. Det er på samme niveau som samme periode sidste år og over trafikkontraktens mål på 78,7 procent. 

Kundepunktligheden for S-tog er faldet fra 92,6 procent i 1. kvartal 2020 til 92,3 procent. Kundepunktligheden har opfyldt trafikkontraktens mål. Hovedårsagen til faldet i punktligheden har været fejl på infrastrukturen og problemer i forbindelse med Banedanmarks implementering af signalprogrammet. DSB arbejder sammen med Banedanmark på at løse de aktuelle udfordringer på S-banen. 

Bæredygtighed - miljøvenlige, elektriske tog vil effektivisere driften
DSB’s overordnede formål er: Plads til alle på rejsen mod det bæredygtige. Formålet er baseret på vores samfundsopgave med at afhjælpe trængslen og være et klimavenligt transportalternativ for derigennem at yde et markant bidrag til den grønne omstilling og opfyldelsen af Danmarks klimamålsætning. 

En stor del af DSB’s bidrag til et mere bæredygtigt Danmark nås gennem den planlagte modernisering af jernbanen, indkøbet af elektriske tog samt etableringen af nye, moderne værksteder. 

I 2020 påbegyndte Siemens leveringen af i alt 42 nye EB-ellokomotiver. I 2020 afgav DSB bestilling hos Talgo på nye togvogne til indsættelse i den internationale trafik i 2023. DSB har 12. april i år tildelt Alstom kontrakten på minimum 100 eltogsæt af typen Coradia Stream. Den tabende part i EU-udbuddet, Stadler, har besluttet at klage over DSB’s tildeling af kontrakten. Det er DSB’s forventning, at Klagenævnet for udbud senest 30 dage fra klagens indgivelse vil beslutte, om klagen skal have opsættende virkning på indkøbet af Fremtidens tog.

Læs hele rapporten