Resultat før skat på 116 mio. kr. er et tilfredsstillende resultat - desværre er rettidigheden for Fjern- og Regionaltog ikke tilfredsstillende

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
12. maj 2016 kl. 12:39
  • Passagerindtægter – korrigeret for øresundstrafikken – er på niveau med 1. kvartal 2015
  • Antallet af rejser er steget med 534.000
  • Rentebærende gæld, netto er i 1. kvartal 2016 nedbragt med 499 mio. kr. til 6.663 mio. kr.
  • Korrigeret for poster af engangskarakter er resultat før skat 53 mio. kr. Det er umiddelbart 78 mio. kr. mindre end samme periode sidste år – men såfremt der korrigeres for den lavere kontraktbetaling er resultatet på niveau med 1. kvartal 2015
  • Fjern & Regionaltog var under mål i 1. kvartal 2016, mens S-tog mere end opfyldte kontraktmål for rettidighed
  • ”Kundetilfredsheden for denne rejse” er uændret på trods af udfordringerne med rettidigheden
  • ID-kontrollen har reduceret antallet af passagerer på Øresundstrafikken med 12 procent

”Kunderettidigheden for Fjern- & Regionaltog i årets første tre måneder var ikke tilfredsstillende for hverken vores kunder eller DSB. Det var flere forskellige faktorer, der påvirkede rettidigheden
negativt, og DSB skal i den kommende tid arbejde målrettet med de udfordringer, vi kan løse selv – og gå forrest, når løsningerne kræver samarbejde med Banedanmark”.
Flemming Jensen, administrerende direktør

Strategiske nøgletal 1. kvartal 2016

Økonomiske nøgletal
DSB havde i første kvartal 2016 et resultat før skat på 116 mio. kr. Resultat før skat og poster af engangskarakter er på niveau med samme periode sidste år, når man tager højde for den aftalte reduktion af kontraktbetaling i resten af kontraktperioden.

Den rentebærende gæld er i perioden nedbragt med 1.975 mio. kr. og udgjorde 6.663 mio. kr. pr. 31. marts 2016, og soliditetsgraden er steget til 34,2. Den fortsatte nedbringelse af den rentebærende gæld skyldes, at DSB har afskrevet mere på det eksisterende materiel, end der er investeret i nyt materiel samt de positive økonomiske resultater.

Antallet af togrejser i Danmark er i årets første kvartal steget med 534.000 tusinde svarende til 1,2 procent i forhold til samme periode i 2015. Passagerstigningen er primært drevet af flere passagerer i de københavnske S-tog, derimod har der i perioden været passagertilbagegang i Fjern- & Regionaltog. Togtrafikken over Storebælt er påvirket af en øget konkurrence fra både bil-, bus- og flyrejser.

Kunderettidigheden er under mål for Fjern- & Regionaltog - men i top for S-tog
Årets første tre måneder har budt på en række udfordringer for rettidigheden i Fjern & Regionaltog, og kunderettidigheden blev på 76,4 procent - et stykke under kontraktmålet på 81,8. Det er ikke tilfredsstillende hverken for vores kunder eller DSB. Det er en række forskellige forhold, der har sat rettidigheden under pres for Fjern- & Regionaltog. DSB’s nye køreplan har spillet ind på, hvad robustheden i forhold til spor, signaler og tog reelt kan levere, når tingene ikke fungerer optimalt. Hertil kommer spor- og signalfejl, faktorer der ligger uden for DSB’s kontrol.

S-tog kørte til gengæld i årets første tre måneder med en kunderettidighed inden for 2:59 min. på hele 95,8 procent. Dermed levede den københavnske bybane op til sin status som en af de mest punktlige bybaner i international sammenligning. Operatørrettidigheden, det vil sige den samlede rettidighed, med fradrag for de forsinkelser DSB ikke er ansvarlig for, endte i kvartalet på hele 99,2. Det betyder, at S-tog mere end opfyldte kontraktmålet på begge parametre i 1. kvartal.

Også denne sommer vil togtrafikken og rettidigheden kunne blive påvirket af Banedanmarks planlagte sporarbejder. DSB har i samarbejde med Banedanmark udarbejdet en særkøreplan, som vil reducere risikoen for forsinkelse.

Der arbejdes målrettet på at få forbedret kunderettidigheden. Efter sporarbejdernes afslutning i august skal der blandt andet ske en justering af køreplanen, hvor de mest påvirkede strækninger vil få forlænget køretiden med enkelte minutter ligesom InterCity-tog fra Jylland mod København vil starte lidt tidligere med henblik på at undgå ”flaskehalse” omkring Fredericia, Odense og på Sjælland.

Indkøb af næste generation af tog
Arbejdet med at forberede investeringene i fremtidens elektriske togsæt skrider planmæssigt frem. I januar udsendte DSB et RFI (Request for Information), der skal være med til at skabe et samlet billede af mulighederne i markedet.

Arbejdet er dog, som også nævnt i DSB’s årsrapport, afhængigt af, at den planlagte elektrificering og udrulningen af signalprogrammet gennemføres til tiden. Vi noterede med stor glæde i den forbindelse, at investeringerne i landanlæg i Fehmern-projektet er blevet vedtaget. Projektet indebærer, at jernbanestrækningen Ringsted-Nykøbing Falster vil være udbygget i 2021 og elektrificeret i 2024. Det giver en markant forbedring for de rejsende med tog mellem Nykøbing Falster og hovedstadsområdet.

ID-kontrol på rejser til Sverige
DSB har siden 4. januar gennemført ID-kontrol af alle togrejsende fra Københavns Lufthavn mod Sverige som følge af de svenske myndigheders indførelse af transportøransvar. Selvom det gennem en stor indsats er lykkedes at skabe en effektiv ID-kontrol, er og forbliver ID-kontrollen en
gene for DSB’s kunder, og den påvirker driften, rettidigheden og passagertallet i negativ retning. Således er antallet af passagerer over Øresund faldet med 12 procent i forhold til sidste år.

Kunderne i fokus
DSB har i 2016 fortsat det målrettede arbejde med at tilbyde kunderne nye tilbud og enklere selvbetjening. I januar måned satte DSB 300.000 Orange-billetter til salg til 99 kr. stykket, og i marts måned lancerede DSB en ny billettype, DSB Familiebillet, hvor 2 voksne og 4 børn på lørdage kan rejse i hele landet for 499 kr.

En favorit blandt kunderne er DSB’s app, der i marts nåede en samlet omsætning på 1 mia. kr. siden lanceringen i 2012. I marts udgjorde salget 33 mio. kr., hvilket er den hidtil højeste omsætning på en måned. DSB’s app er downloadet 1,5 mio. gange og har aktuelt 206.000 brugere. Kunderne har også taget godt imod muligheden for at betale med mobiltelefonen via MobilePay i DSB’s app. I gennemsnit benytter 60 procent af kunderne sig af MobilePay, når de køber billet i app’en. I dag foregår 80 procent af DSB’s billetsalg gennem elektroniske platforme som DSB’s app, dsb.dk og billetautomaterne.

”Kundetilfredsheden for denne rejse” er 8,0 på en 10-skala – og på niveau med samme periode sidste år.

Et andet initiativ, kunderne gør flittigt brug af, er de 75 Selecta-automater med et udvalg af snacks og drikkevarer, der blev sat op sidste år sidste år. Automaterne omsatte for 2,1 mio. kr. i 1. kvartal i 2016. Der vil yderligere blive opstillet 10 automater i 2016, hvorefter udrulningen af automater er afsluttet.

Takstharmonisering i vest og i øst
Arbejdet med at skabe sammenhæng og gennemsigtighed for billetpriserne i den kollektive trafik på tværs af trafikselskaber skrider planmæssigt frem. Takst Sjælland er vedtaget – her udestår den nødvendige tilpasning af IT-systemer og salgskanaler. Movia er i spidsen for dette arbejde.

Takst Vest er under udarbejdelse. Der er nedsat en styregruppe, hvor Transport- og Bygningsministeriet er repræsenteret, og hvor de enkelte trafikselskaber, DSB og Arriva deltager.

Læs rapporten