Resultat før skat udgjorde i 1. halvår et overskud på 375 mio. kr.

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
31. august 2023 kl. 13:37
  • DSB har i 1. halvår 2023 haft 80,4 mio. rejser. Det svarer til en stigning på 14 procent i forhold til 2022, hvor januar var påvirket af restriktioner afledt af COVID-19
  • I 2. kvartal 2023 lå antal rejser på 41,0 mio. Det er 4 procent flere end i samme kvartal 2022 
  • Kundepunktligheden er høj og stabil for S-tog, men udfordret for Fjern- & Regionaltog
  • For at imødekomme øget efterspørgsel er lejede togvogne indsat i den internationale togtrafik
  • Design af IC5-eltogsæt præsenteret
  • Overenskomststridige arbejdsnedlæggelser har medført 190.000 færre rejser og påvirket driften negativt i juni til stor gene for kunderne
  • Indkøb af fremtidens førerløse S-tog er sendt i udbud

Resultat i 1. halvår
I 1. halvår udgjorde resultat før skat et overskud på 375 mio. kr. mod 259 mio. kr. i 2022. Resultatet i 2023 er ud over vækst i omsætning og stigende omkostninger særligt påvirket af erstatning modtaget i 1. kvartal på ca. 200 mio. kr. fra en tidligere leverandør og af højere energipriser med ca. 100 mio. kr.

Kunderne er vendt tilbage
Korrigeret for afgivet trafik lå antal rejser 14 procent over antallet i 1. halvår sidste år. Det skyldes især fremgang i antal rejser med S-tog og på Sjælland. Kunderne er tilbage trods udfordringerne med kundepunktligheden i Fjern- & Regional-tog. DSB arbejder aktivt på at reducere udfordringerne blandt andet ved at have ekstra fokus på robustheden i køreplanerne.

Kundepunktlighed
Det digitale signalsystem på S-banen har været med til at sikre en stabil og høj kundepunktlighed for S-tog i 1. halvår. 95,9 procent af kunderne er ankommet punktligt.
 
Efter en solid start på året med høj kundepunktlighed i årets første 3 måneder har punktligheden for Fjern- & Regionaltog været udfordret i 2. kvartal. Samlet for 1. halvår har kundepunktligheden ligget på 72,9 procent. Udfordringerne hænger især sammen med de omfattende infrastrukturarbejder, der har været i forsommeren, og som fortsatte henover sommeren. Hertil kommer store indkøringsvanskeligheder med Banedanmarks nye signalsystem på den direkte togforbindelse mellem Næstved, København H og Nivå via Køge. Begge forhold har desværre været til stor gene for kunderne.
 
Kundepunktligheden er udtryk for den procentvise andel af kunder, der er ankommet punktligt til deres slutdestination med mindre end 3 minutters forsinkelse. Selvom punktligheden i Fjern- & Regionaltog er udfordret, skal det dog bemærkes, at mere end 7 ud af 10 kunder kommer frem til deres slutdestination med mindre end 3 minutters forsinkelse, og 9 ud af 10 kunder med mindre end 10 minutters forsinkelse.

2023.Halvår.Hovedtal.jpg

Antal rejser er korrigeret for afgivet trafik, idet Øresund - over broen og Kastrupbanen i december 2022 blev overdraget til Skånetrafiken.

Flere togsæder til internationale kunder
15. juni godkendte Det Europæiske Jernbaneagentur (ERA) de tyske IC1-togvogne til kørsel i Danmark. Togvognene er lejet fra Deutsche Bahn og blev 17. juni indsat i den internationale togtrafik mellem København og Hamborg. I opstartsfasen har IC1-togvognene desværre haft en periode med dårlig punktlighed. Indsættelsen af IC1-togvognene har frigivet IC3-togsæt til kørsel mellem Aarhus og Hamborg. Der bliver dermed flere sæder til Hamborg, hvilket imødekommer kundernes stigende efterspørgsel efter bæredygtige rejser til udlandet. IC1-togvognene vil betjene den internationale trafik, indtil de bestilte Talgo-togvogne forventes at blive sat i drift i sensommeren 2024.

Mockup viser design af IC5-eltogsæt
Alstom, som leverer de kommende IC5-eltogsæt, har opstillet en mockup af udvalgte områder af togsættet. Mockuppen består af 3 togvogne i fuld størrelse, som bliver brugt til at udføre tests og få de allersidste detaljer af designet på plads. Flere interessentgrupper - herunder kørestolsbrugere, synshandicappede, cyklister, barnevognsbrugere og medarbejdere - har testet forholdene i toget.

Overenskomststridige arbejdsnedlæggelser
Der har i perioden 7.-14. juni været overenskomststridige arbejdsnedlæggelser blandt stationsbetjente og håndværkere på DSB’s værksteder. Arbejdsnedlæggelserne betød, at DSB manglede køreklare tog til den planlagte trafik. Dette medførte færre tog og aflysninger til stor gene for vores kunder i juni.
 
DSB har i Arbejdsretten fået medhold i, at arbejdsnedlæggelserne var overenskomststridige, og der blev fastsat en bod for de strejkende håndværkere.

Nye S-baneførere
Det digitale signalsystem på S-banen har medført, at de traditionelle signaler langs sporet er blevet overflødige. Det betyder samtidig, at uddannelseskravene for at fremføre S-tog er ændret. Den nye uddannelse til S-baneførere kan gennemføres væsentlig hurtigere end den traditionelle lokomotivføreruddannelse.
 
I januar begyndte det første hold af den nye S-baneføreruddannelse. I marts kunne den første S-banefører fremføre S-tog på egen hånd. Det er forventningen, at DSB ultimo 2023 vil beskæftige ca. 60 S-baneførere, som enten er færdiguddannede eller under uddannelse.

Fremtidens førerløse S-tog i udbud
DSB har fra forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 fået godkendelse til at sende indkøbet af fremtidens førerløse S-tog i udbud. Togleverandør forventes at være på plads primo 2025.
 
Den nuværende S-bane har nået sin maksimumskapacitet i myldretiden. Prognoser viser, at fremtiden byder på endnu mere trængsel i og omkring hovedstaden. Med omlægning til fuldautomatiserede, førerløse S-tog kan kunderne se frem til metrolignende drift med flere tog i timen end i dag.
 
Omlægningen vil gavne vækst og mobilitet i hovedstadsområdet, fortsat bidrage til et klimavenligt bymiljø, skabe rum for flere kunder og dermed mindske trængslen.
 
”Det er positivt, at antallet af rejser fortsætter med at stige, selvom punktligheden for Fjern- & Regionaltog er udfordret af Banedanmarks store arbejde med at forny signaler og spor.”
Flemming Jensen, administrerende direktør

 

Læs hele Halvårsrapporten (pdf)