Resultat før skat udgjorde i 1. kvartal et overskud på 188 mio. kr.

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
16. maj 2023 kl. 10:00
  • DSB har i 1. kvartal haft 39,3 mio. rejser. Korrigeret for afgivet trafik svarer det til en stigning på 26 procent i forhold til 2022
  • Passageromsætningen har i årets første 3 måneder været 26 procent højere end den tilsvarende periode i 2022
  • Kundepunktligheden har ligget over målet og er steget for både Fjern- & Regionaltog og S-tog
  • Næstved, Haslev og Køge har fået ny direkte togforbindelse til København
  • Erhvervsrejser er steget 38 procent i 1. kvartal i forhold til tilsvarende periode i 2022
  • DSB etablerer et EMTN-program (obligationsprogram) og er kreditvurderet af Moody’s Investor Service
  • Resultat er positivt påvirket af modtaget erstatning fra leverandør
  • Forventet resultat for 2023 væsentligt opjusteret
 
Resultat i 1. kvartal
Resultat før skat udgjorde et overskud på 188 mio. kr. mod 30 mio. kr. i 2022. Resultatet er positivt påvirket af erstatning på ca. 200 mio. kr. fra tidligere leverandør som følge af ophævet aftale. Der henvises i øvrigt til Finansielle aktiviteter på side 10.
 
Stor stigning i antal rejser
Stigningen i antal rejser i 1. kvartal 2023 i forhold til samme periode sidste år skal ses i lyset af, at januar 2022 var påvirket af restriktioner i forbindelse med COVID-19. Siden er kunderne gradvis vendt tilbage. Særligt Orange-billetterne har drevet fremgangen, og antal rejser i landsdelstrafikken er rekordhøj. Fremgangen på de enkelte markeder er uddybet på side 8.

Kundepunktligheden er steget
Kundepunktligheden er steget og har ligget over målet for både Fjern- & Regionaltog og S-tog.
 
Hele S-banen har siden september 2022 kørt med det nye signalsystem (CBTC). Det har reduceret antallet af fejl på signalerne væsentligt og dermed forbedret kundepunktligheden.
 
For Fjern- & Regionaltog har de gennemførte justeringer til køreplanen sikret en mere robust drift og ført til stigning i kundepunktligheden.
 
Ligesom tidligere år vil 2023 også blive præget af store infrastrukturarbejder, som påvirker kundepunktligheden. De største arbejder blev sat i gang 31. marts og har allerede haft en negativ effekt på kundepunktligheden i april. Kunderne vil desværre blive påvirket med gener i både 2. og 3. kvartal.
 
Forhold vedrørende kundepunktlighed og infrastrukturarbejder er yderligere uddybet på side 9.

Ny direkte togforbindelse indviet
11. april blev den nye togforbindelse mellem Næstved, København H og Nivå via Køge indviet. Den nye forbindelse giver især hurtigere forbindelser for rejsende sydfra mod København og gør det væsentligt mere attraktivt for kunderne at vælge den kollektive transport til.
 
Ibrugtagningen af det nye digitale signalsystem på strækningen gør det samtidig muligt at erstatte de dieseldrevne IC3-togsæt med de mere klimavenlige EB-ellokomotiver og dobbeltdækkervogne. Dobbelt-dækkervognene har desuden bedre adgangsforhold for personer med nedsat mobilitet, cykler og barnevogne.

2023.Q1.hovedtal.jpg

Flere togsæder til internationale kunder
Kundernes store interesse i klimavenlige rejser har været medvirkende til, at DSB har fordoblet bestillingen af Talgo-togvogne fra 8 til 16. Togvognene skal betjene den internationale trafik mellem København/Aarhus og Hamborg. De første togvogne forventes at blive sat i drift i sommeren 2024.
 
DSB arbejder sammen med Deutsche Bahn, for at tyske IC1-togvogne kan indsættes i den internationale togtrafik indtil leverancen af Talgo-togvognene. Det vil bidrage med flere sæder mellem København og Hamborg, idet IC1-togvognene har flere sæder end de IC3-togsæt, der p.t. betjener strækningen. Det vil således imødekomme den stigende efterspørgsel efter bæredygtige rejser til udlandet.

DSB’s erhvervskunder sørger for mere skov
I 2022 indgik DSB et partnerskab med Klimaskovfonden, hvor DSB for hver solgt erhvervsrejse giver et bidrag, der går til at rejse skov. DSB’s bidrag for 2022 er i 1. kvartal blevet opgjort til 1,9 mio. kr. De første træer blev plantet i september 2022 tæt på Vordingborg. Kunderne vil i fremtiden kunne se flere grønne træer fra togene, når de ruller gennem det danske landskab.
 
Trygge og attraktive stationer
Forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 har godkendt et oplæg fra DSB til udmøntning af puljen til mere trygge og attraktive stationer. Der vil blive anvendt op mod 125 mio. kr. på disse projekter, der påbegyndes i 2023 og er yderligere omtalt på side 7.

EMTN-program og kreditvurdering
DSB etablerer et EMTN-program (European Medium Term Note-program) for at sikre effektiv finansiering af de betydelige investeringer i nyt togmateriel de kommende år. Prospekt forventes at blive offentliggjort senere i maj. DSB er blevet kreditvurderet af Moody’s Investor Service. Den langfristede rating er Aa1.

Fusion gennemført
Den planlagte fusion mellem DSB og DSB Vedligehold A/S blev besluttet i 1. kvartal og er gennemført med regnskabsmæssig virkning pr. 1. januar 2023. Fusionen vil bidrage til mere enkelthed og effektivitet ved at fjerne nogle af de arbejdsgange og processer, der har været mellem virksomhederne.

Ændrede forventninger til resultatet for 2023
Den tidligere udmelding om et forventet resultat før skat for 2023 på -150 til -250 mio. kr. er ændret til en forventning om et resultat før skat på 300-400 mio. kr. for 2023, hvilket er uddybet på side 11.
 
”Vi er kommet godt i gang med 2023, men det er en stor udfordring at tiltrække nye kunder og skabe vækst i en periode med store generende infrastrukturarbejder på jernbanen.”
Flemming Jensen, administrerende direktør