Resultat før skat udgjorde i 2021 et overskud på 805 mio. kr.

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
10. februar 2022 kl. 12:10

• DSB har i 2021 haft 118,1 mio. rejser. Det er på niveau med 2020, men et fald på 36 procent i forhold til 2019, korrigeret for afgivet trafik
• Antallet af rejser har været stærkt påvirket COVID-19 og de af myndighederne udmeldte restriktioner og anbefa-linger
• I resultatet indgår 1.451 mio. kr. som kompensation i forbindelse med COVID-19 i 2021 i henhold til tillægskontrakt 38
• Årets resultat er positivt påvirket af kompensation for økonomiske tab i 2020 som følge af COVID-19 på 295 mio. kr. samt indtægter fra salg af ejendomme på 240 mio. kr. Poster på i alt 535 mio. kr.
• Kundepunktligheden har været udfordret i 2021 og er påvirket af blandt andet Banedanmarks infrastrukturar-bejder
• ME-diesellokomotiverne er fuldt udfaset i forbindelse med køreplanskiftet i december
• Aftale om køb af Coradia eltogsæt fra Alstom er indgået
• Fornyet sikkerhedscertificering opnået for både Fjern- & Regionaltog og S-tog.



Årets resultat

Årets resultat før skat udgjorde et overskud på 805 mio. kr. mod et underskud på 104 mio. kr. i 2020. Årets resultat er påvirket af kompensation for økonomiske tab i 2020 samt indtægter fra ejendomssalg på i alt 535 mio. kr.



Kunder
Antallet af rejser har også i 2021 været påvirket af og fulgt udviklingen i COVID-19 situationen.

DSB har indgået tillægskontrakt 38 med Transportministeriet. Den har kompenseret DSB for tabt passageromsætning i 2021 i forhold til 2019 i perioder, hvor kundetallet har været væsentligt påvirket af restriktioner, der påvirker togdriften.

Omdømmet har i 2021 ligget historisk højt. Ved udgangen af december lå omdømmescoren på 72,6. Det høje omdømme er nået og fastholdt, selvom driften i perioder har været væsentligt påvirket af sporarbejder med afledte effekter for kunderne. Samtidig har en stor del af året været præget af COVID-19 og de udmeldte krav om pladsbilletter og mundbind i tog og på stationer.

Der har været stor fokus på at opretholde togdriften og sikre en tryg rejse under pandemien samt på at skabe fundamentet for at genvinde kunder, når livet i Danmark ikke længere er væsentligt påvirket af COVID-19.

COVID-19 har i 2020 og 2021 medført langt mere hjemmearbejde end tidligere. Vi forventer, at dette i et vist omfang videreføres som en strukturel ændring af arbejdsmarkedet. Det er baggrunden for, at DSB i juni lancerede Pendler20 - et nyt pendlerprodukt til kunder, der ønsker 20 valgfrie rejsedage inden for 60 sammenhængende dage.

DSB Plus er i september udvidet med et loyalitetsprogram - DSB Bonus. Kunderne optjener point ved køb af billetter via DSB App eller www.dsb.dk. Pointene kan bruges til køb af udvalgte varer i DSB’s 7-Eleven kiosker.

Kundepunktligheden udfordret i 2021
Kundepunktligheden for både Fjern- & Regionaltog og S-tog har været udfordret i store dele af 2021.

De mange omfattende sporarbejder har givet en presset planlægningsproces hos både DSB og Banedanmark. Det har blandt andet medført, at sporarbejder og køreplansændringer har været sent planlagt, hvilket har udfordret punktligheden.

Der vil i de kommende år fortsat være mange store sporarbejder. DSB og Banedanmark arbejder sammen for bedre at imødekomme de udfordringer, de vil medføre. Der bliver blandt andet tilført flere ressourcer og gennemført initiativer til bedre styring af planlægningsprocessen. Der har allerede i slutningen af 2021 været god fremdrift i samarbejdet, som fortsætter i 2022 for at sikre kunderne en stabil og sikker rejse - også under perioder med sporarbejder.

Tryghed på stationerne
Der er i dag videoovervågning på alle S-togsstationer og i alle S-tog. Videoovervågningen bliver monitoreret i DSB’s overvågningscenter i hovedkvarteret i Høje Taastrup, som er bemandet døgnet rundt. Videoovervågningsudstyret bruges primært i reaktivt øjemed - blandt andet ved politiefterforskning. Det er imidlertid også muligt at tilgå et mindre antal kameraer ad gangen i realtid. DSB har i enkelte situationer overvåget udsatte stationer, hvor der har været kendte problematikker, og hvor politiet om nødvendigt er blevet tilkaldt.
I forbindelse med regeringens tryghedspakke er det aftalt, at DSB øger bemandingen i overvågningscentret. Samtidig opgraderes over 700 kameraer på S-togsstationerne for at forbedre kvaliteten af videoovervågningsmaterialet. Vi vil gøre brug af yderligere vagter på S-togsstationerne samt iværksætte en række tiltag, som understøtter indsatsen for tryghed på S-togsstationerne. Blandt andet undersøges muligheden for, at der kan etableres højttalerudkald fra overvågningscentret, hvis der bliver observeret en utryg hændelse, ligesom der på S-togsstationerne og i S-tog vil være information om, at der bliver videoovervåget.

Overgang til eldrevne tog
I forbindelse med køreplanskiftet i december blev alle ME-diesellokomotiver fuldt udfaset.

Udfasningen er et led i planen om at levere helt CO2-neutrale togrejser i 2030 ved løbende at øge kørslen med eldrevet togmateriel. I forbindelse med udfasningen af ME-diesellokomotiverne er produktionen med Vectron ellokomotiverne øget med væsentlige miljø- og klimagevinster til følge - en vigtig milepæl på rejsen mod et bæredygtigt DSB.

Vectron ellokomotiverne indsættes gradvist, og ved årets udgang er 32 ellokomotiver anvendt i den daglige drift. De sidste 10 lokomotiver leveres i 2022.

De nye lokomotiver er meget pålidelige i drift. Lokomotiverne er bygget til kørsel med det nye signalsystem. Der er indbygget en midlertidig løsning til at håndtere kørsel på strækninger med det eksisterende signalsystem, frem til signaludskiftningen er gennemført. Det har givet visse opstartsudfordringer, som forventes håndteret i 2022 med en softwareopdatering fra producenten Siemens. Lokomotiverne har i gennemsnit kørt omkring 3.000 kilometer mellem hændelser i 2021. Der er sket en løbende forbedring i lokomotivernes performance, og ultimo året lå lokomotiverne på omkring 10.000 kørte kilometer mellem hændelser. Det er forventningen, at den positive udvikling vil fortsætte i 2022.

Kontrakt om køb af Coradia eltogsæt indgået
DSB har underskrevet kontrakt med Alstom om levering af minimum 100 Coradia eltogsæt, som bliver rygraden i fremtidens bæredygtige togdrift. Kunderne kan med de nye tog se frem til en bedre rejseoplevelse, kortere rejsetid og en højere punktlighed.

Der er tale om den største enkeltstående investering i DSB’s historie. DSB forventer at købe op til 150 eltogsæt med fuld vedligeholdelse i op til 40 år. Forberedelserne til at kunne modtage de nye eltogsæt fra Alstom er i fuld gang. DSB skal blandt andet i gang med at bygge nye værksteder til vedligeholdelsen af togsættene.

De aldrende dieseldrevne tog kan pensioneres i takt med indsættelsen af de nye eldrevne tog. Overgangen til eldrevet togmateriel vil resultere i betydelige reduktioner af både energiforbrug og CO2- og partikeludledning samt give driftsøkonomiske gevinster. Det bliver en vigtig milepæl i omstillingen til en mere klimavenlig og bæredygtig kollektiv transport.

Fremtidens S-bane
I juni blev den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 præsenteret. Ud fra de samlede investeringer på 161 mia. kr. går ca. 86 mia. kr. til investeringer i jernbanen. Den samlede plan for den kollektive transport matcher rigtig godt med de ønsker, DSB har til fremtiden. Det giver forudseelighed, at der ligger en langsigtet plan med bred politisk opbakning i Folketinget.

Ved forliget om infrastrukturplanen blev det besluttet, at der skal gennemføres automatiseret metrolignende drift på S-banen. Det blev samtidig besluttet, at DSB skal stå for omlægningen. Vi er glade for at have fået den opgave. En omstilling af den aldrende S-bane til metrolignende drift er en stor opgave, og det er afgørende, at omstillingen foregår så smidigt som muligt for kunderne. DSB vil også sikre en tryg overgang for de ansatte i forbindelse med teknologiskiftet.

Fornyet sikkerhedscertificering
DSB opnåede i oktober fornyet 5-årig sikkerhedscertificering til drift af jernbanevirksomhed. Med EU’s 4. jernbanepakke er der indført en ny og mere detaljeret lovgivning med øgede krav.

Tyske Knorr-Bremse erhverver DSB’s komponent-produktion
For det nye elektriske togmateriel bliver vedligeholdelse outsourcet til producenten. Til den gamle flåde af dieseltog har DSB fortsat behov for at sikre en pålidelig produktion af komponenter og reservedele i takt med udfasningen af dieselmateriellet.

For at opretholde forsyningssikkerheden har DSB derfor besluttet at sælge komponentproduktionen til tyske Knorr-Bremse AG. Aftalen er betinget af myndighedernes godkendelse, som forventes at foreligge i 1. halvår 2022.

Service & Retail også påvirket af COVID-19
Service & Retail, som driver 7-Eleven kioskerne på statio-nerne og Kaffeexpressen i toget, har som DSB’s togdrift oplevet et stort fald i antallet af kunder i forbindelse med COVID-19 situationen. Bemandingen i kioskerne har været tilpasset, hvor det har været muligt, og Kaffeexpressen har været lukket i perioder med restriktioner. Service & Retail har realiseret et underskud i 2021.

Ejendomsudvikling
Der er igennem 2021 gennemført en række større salgssager, ligesom der i partnerskaber med private investorer er arbejdet med at udvikle ejendomme, der ikke længere er relevante for togdriften. Det sker med henblik på udlejning og fremtidig medfinansiering af togdriften.

På det tidligere Grønttorv i Valby er der etableret 375 lejligheder i ejendommen Hibiscus Hus i partnerskab med FB Gruppen A/S. Byggeriet er miljøcertificeret som DGBN Guld-standard. Udlejning af lejlighederne blev igangsat i juli 2021, og ejendommen er fuldt udlejet i januar 2022 forud for aflevering af byggeriets sidste etape.

Der er i 2021 indgået aftale med Danica Ejendomsselskab ApS om udvikling af omkring 25.000 etagemeter byggeri i Postbyen i det centrale København. Projektet bliver igangsat ultimo 2023 og forventes færdigopført i 2027.

DSB har taget initiativ til at udvikle Jernbanebyen som en helt ny attraktiv bydel i København på de historiske værk-stedsarealer omkring Otto Busses Vej mellem Vesterbro og Sydhavnen. Vi ønsker at bidrage til at udvikle en blandet bydel med plads til alle, med aktiviteter og frirum, med en markant grøn profil og byggeri i høj kvalitet. Realiseringen beror på den lokalplan, der bliver udarbejdet for området samt på en aftale med en joint venture partner, der skal bidrage med ekspertise og finansiering.

God indsats af vores medarbejdere i en svær tid
Myndighedernes krav om Coronapas og pladsbilletter har givet mange medarbejdere ekstra arbejde og krævet en stor fleksibilitet. Særligt medarbejderne i driften har været udsat for smitte med COVID-19. Vi vil derfor gerne sende en stor tak til medarbejderne for at hjælpe hinanden og kunderne gennem denne periode. I gør det godt, selv om vilkårene til tider er svære.

Læs hele årsrapporten for 2021 her