Resultat før skat udgjorde i 2023 et overskud på 425 mio. kr. og DSB udbetaler udbytte på 180 mio. kr.

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
08. februar 2024 kl. 12:27
  • Kunderne har i 2023 taget 162 mio. rejser – det er 9 procent flere end i 2022 1
  • Passageromsætningen har været 406 mio. kr. (8 procent) højere end sidste år 1
  • Kundepunktligheden for S-tog har ligget på et historisk højt niveau, mens den for Fjern- & Regionaltog har været udfordret
  • DSB’s klimaaftryk er forbedret – CO2e-udledningen er det seneste år reduceret med 14 procent
  • Tidsplanen for levering af elektriske IC5 togsæt er justeret – produktionen er i gang
  • De første Talgo-vogne er ankommet til Danmark

Årets resultat
Årets resultat før skat udgjorde et overskud på 425 mio. kr. mod et overskud på 229 mio. kr. i 2022.

Resultatet er positivt påvirket af en erstatning på ca. 200 mio. kr. fra en tidligere leverandør samt avance ved salg af 10 ET togsæt på 125 mio. kr. Højere energipriser har betydet øgede omkostninger til energi til fremføring i forhold til 2022 på 196 mio. kr.

Kundefremgang trods udfordringer 
Flere kunder valgte toget til i 2023. Når vi korrigerer for afgivet trafik og tager forbehold for, at der var Coronarestriktioner i januar 2022, er det hen over året lykkedes at skabe en underliggende rejsevækst på 4-5 procent .2

Der er vækst på samtlige markeder, selvom flere strækninger i Fjern- & Regionaltrafikken i perioder har haft udfordringer med at holde sig over målet for kundepunktligheden, hvor man skal være fremme indenfor 2:59 minut-ter i forhold til køreplanen.

Selvom punktligheden i Fjern- & Regionaltog er udfordret, skal det dog bemærkes, at mere end 7 ud af 10 kunder kommer frem til deres slutdestination med mindre end 3 minutters forsinkelse, og 9 ud af 10 kunder med mindre end 10 minutters forsinkelse.

Kundefremgangen er blandt andet drevet af et stort udbud og salg af Orange-billetter. Mere end 50 procent af samtlige rejser over Storebælt blev foretaget med de billige Orange-billetter.

Regionaltrafikken er grundlæggende domineret af pendlerrejser. Gennem målrettet markedsføring er der skabt vækst især blandt fritidsrejsende. 

Også i Regionaltrafikken har Orange-billetter været vejen til at få flere nye kunder til at prøve toget i særdeleshed og den kollektive transport i almindelighed. Priserne i Regionaltrafikken starter ved 20 kroner og 21 procent af de lange regionale rejser i regionaltrafikken foregik med en Orange-billet. 

For at drive yderligere vækst vil vi i 2024 øge udbuddet af Orange-billetter over Storebælt med 1 mio. billetter til i alt 8 mio., ligesom vi vil fortsætte den målrettede markedsføring af Orange-billetter på kortere regionale strækninger.

Orange-billetter tilbyder kunderne en skarp pris uden for myldretiden, tiltrækker nye kunder og sikrer samtidig bedre udnyttelse af kapaciteten i togene. 

Med Orange-billetter tilbydes billigere rejser:

2023.årsregnskab.billet-med-baggrund.jpg
2023.årsregnskab.hovedtal.jpg
1 Antal rejser og passageromsætning er korrigeret for afgivet trafik, idet Øresund – over broen og Kastrupbanen i december 2022 blev overdraget til Skånetrafiken. 
2 Opgjort som udviklingen i antal rejser for 2. til 4. kvartal i henholdsvis 2022 og 2023.

S-tog - høj punktlighed og flere kunder 
Flere kunder valgte at tage S-toget i 2023. Antallet af kunder steg med 8 procent. 
Rejsevæksten var størst i weekender, og S-togsmarkedet er, trods flere kunder, stadig præget af muligheden for hjemmearbejde.

Kunderne i S-tog kan for alvor mærke effekten af de senere års arbejde med at implementere det nye signalsystem, Communication-Based Train Control (CBTC), og S-togene har i 2023 kørt med en kundepunktlighed på 96 procent.

Hertil kommer gennemførelsen af lokale vækstinitiativer, hvor vi gennem anvendelse af blandt andet teledata og lokale kundeindsigter analyserer brugernes rejsemønstre og identificerer potentialer for at øge antallet af kunder og dermed togets markedsandel i området. 

I 2023 blev der gennemført initiativer i Køge og Hillerød, hvor der i samarbejde med de enkelte kommuner og relevante interessenter blev sat fokus på toget som et prisbilligt og bæredygtigt alternativ. Vi planlægger at fortsætte denne tilgang i 2024.

Vi ønsker også at fortsætte udviklingen af flere nye tilbud sammen med vores DOT-partnere på Sjælland. I december 2023 lancerede vi en 12 timers-billet til bus, tog og metro til 50 kroner.

Internationale rejser 
Antallet af internationale rejser var på niveau med 2022. Ibrugtagning, drift og løbende vedligeholdelse af de tyske vogne, der blev lejet til indsætning i den internationale trafik har desværre ikke været tilfredsstillende. For mange af vores kunder har ikke fået den forventede rejseoplevelse til udlandet.
 
Vi forventer vækst i efterspørgslen efter internationale rejser i de kommende år, og vil løbende opgradere vores løsninger på området, blandt andet ved at sætte nye vogne fra Talgo i drift i efteråret 2024.

Flere erhvervsaftaler 
Den øgede miljøbevidsthed samt en målrettet salgsindsats har været med til at øge antallet af virksomhedsaftaler med 18 procent. Således har 700 nye virksomheder mulighed for at købe billetter til deres medarbejderes rejser i arbejdstiden eller mellem hjem og arbejde.

I 2023 blev DSB’s CO2e beregner lanceret så vores virksomhedskunder kan udregne deres CO2e-aftryk både på medarbejderniveau og for virksomheden i alt - herunder besparelsen i forhold til at tage bilen.

Selve rejseaktiviteten blandt erhvervskunderne var lavere end i 2022. Det skyldes, at en række erhvervskunder fravalgte toget primært under de omfattende sporarbejder i 2023. 

Vi giver et bidrag til Klimaskovfonden for hver registreret erhvervsrejse foretaget med DSB. I 2023 har vi gennem bidrag til fonden indgået aftale om, at der plantes ca. 200.000 m2 skov i Danmark svarende til ca. 7.000 CO2e.

”Vi har haft kundevækst i både S-tog og i Fjern- & Regionaltog og er tilbage på niveauet før 
Corona. Det er positivt, at kunderne har tilvalgt toget, selvom der i perioder har været en utilfredsstillende punktlighed i Fjern- & Regionaltog”
Flemming Jensen, administrerende direktør

Kundepunktlighed for Fjern- & Regionaltog er under målsætning
Fjern- & Regionaltog har været udfordret på kundepunktligheden i 2023, som sluttede året på 71,7 procent. Det er under trafikkontraktens mål på 75,0 procent og lavere end i 2022 (73,3 procent). 

Kundepunktligheden var i 1. kvartal højere end i samme periode i 2022. Fra 2. kvartal og frem har punktligheden i 2023 dog været udfordret. I lighed med forudgående år har kundepunktligheden især været under målet på grund af mange fejl på gamle signaler og i perioderne under Banedanmarks arbejde med at forny spor og signaler.

Vi har i 2023 udbetalt mere end 60 mio. kr. i rejsetidsgarantikompensation til kunder, primært i Fjern- og Regionaltrafikken. Rejsetidskompensationen består af basisrejsegaranti og pendlerrejsetidsgaranti.

Vækst i DSB Plus
DSB Plus har mere end 1 million medlemmer, og vi har i 2023 budt mere end 250.000 nye medlemmer velkommen i klubben. Mere end 700.000 medlemmer opsparer nu point, når de køber billetter i DSB app og på dsb.dk. De opsparede point kan anvendes i 7-Eleven på stationerne, hvor kunderne kan indløse dem til forfriskninger til rejsen.

DSB Plus er central i ambitionen om at skabe relevante og mere personlige kundeoplevelser. Ved at kende vores kunder bedre, kan vi give mere relevante oplysninger om blandt andet deres aktuelle rejse, trafikinformation og billetprodukter.

Check nemt ind og ud på rejsen i DSB’s app
I 2023 har vi arbejdet videre med “DSB Check ind”, hvor kunderne blot skal ”checke ind og ud” på mobilen og får rejser til samme pris som på rejsekortet. Løsningen skal give nemmere og hurtigere adgang til kollektiv transport og vil blive en integreret del af billetløsningerne i DSB appen. 

Vi har det seneste år gennemført 3 testfaser, og testkundernes tilfredshed med løsningen er høj. Vi er lige nu i gang med den 4. testfase sammen med de øvrige trafikselskaber, og vi forventer en løbende udrulning i 2024. 

Køreplan 2024
Den 10. december 2023 trådte den nye køreplan, K24, i kraft for både S-tog og for Fjern- & Regionaltog.
For S-tog betyder køreplanen blandt andet åbning af den ny S-togsstation i Favrholm syd for Hillerød. Den forbinder kunder, der rejser med Lokaltog på Frederiksværksbanen med S-tog på Hillerødbanen, samt forbinder S-banen til det det nye Hospital Nordsjælland.

Ved køreplansskiftet skiftede Ny Ellebjerg Station navn til København Syd. Navneændringen sker i forbindelse med udviklingen af stationen fra en mindre lokal station til et stort regionalt knudepunkt for København og hovedstadsområdet.

Den nye metrolinje med endestation ved København Syd åbner i 2024, og med de nye perroner for Fjern- & Regionaltog, der forventes færdige i starten af 2025, vil København Syd blive en stor skiftestation ikke kun for lokale rejsende men også for internationale kunder på vej mod Københavns Hovedbanegård. 

For Fjern- & Regionaltog er der gennemført ændringer særligt i den sjællandske regionaltrafik, som betyder, at den nye køreplan bliver mere robust og forudsigelig, så en enkelt forsinkelse ikke spreder sig og påvirker andre afgange. 

For de længere rejser betyder det øget rejsetid. Ændringerne betyder at der køres to tog færre i timen mellem Helsingør og København H samt mellem København H og Roskilde. Tog fra Helsingør fortsætter stadig til Næstved, nu skiftevis via Roskilde og Køge, og i myldretiden nu også til Holbæk.

På Kystbanen er der indført kvarters drift med stop på alle stationer. Hertil kommer myldretidstog med en kortere rejsetid idet en række stationer springes over så pendlerne har en hurtig forbindelse fra de nordligste stationer til Københavnsområdet. 

Regulering af billetpriserne i 2024 
Den kollektive trafik er ligesom resten af  Danmark påvirket af de senere års stigende omkostninger, høje energipriser og inflation. I modsætning til de fleste brancher kan vi ikke tilpasse billetpriserne løbende til de stigende omkostninger.

Billetpriserne på tværs af den kollektive transport reguleres ved årlige takstaftaler og må ikke stige mere end det såkaldte takststigningsloft, der fastsættes af Trafikstyrelsen på baggrund af blandt andet den generelle prisudvikling, brændstofpriser og lønudviklingen. Takststigningsloftet for 2024 er 10,3 procent.

De fælles priser henholdsvis øst og vest for Storebælt er justeret i samarbejde med de andre trafikselskaber og udnytter takstloftet fuldt ud. Især de regionale trafikselskaber har været økonomisk udfordret på grund af stigende omkostninger, og prisstigningerne giver det bedste grundlag for at sikre en god og sammenhængende kollektiv transport i alle dele af Danmark. 

DSB fastsætter prisen for rejser over Storebælt og valgte ikke at udnytte takststigningsloftet fuldt ud på disse rejser. I 2024 sætter vi 8 millioner Orange-billetter til salg for rejser over Storebælt og forventer at omkring 6 ud af 10 togrejser over bæltet vil foregå på en Orange-billet. Vi forventer ikke, at den gennemsnitlig rejse over Storebælt stiger i pris fra 2023 til 2024. Vi vil fortsat udbyde Orange-billetter til regionale togrejser.

Bæredygtighed
Vi har ansøgt om og er blevet godkendt til den anerkendte klimastandard for virksomheder, Science Based Targets initiative (SBTi). Dermed har DSB nu fastsat videnskabeligt baserede reduktionsmål for den samlede klimapåvirkning. Det betyder blandt andet, at vi vil reducere CO2e udledninger hos leverandørerne (scope 3) med 30 procent frem mod 2030 og har et langsigtet net-zero mål i 2050. 

Etableringen af en finansieringsstrategi med fokus på grønne investeringer er tilendebragt. Vi har etableret et grønt obligationsprogram med, et såkaldt Green Bond Framework med mulighed for at udstede obligationer for op til 3 mia. EUR under EMTN programmet. 

Programmet er udviklet i overensstemmelse med de internationale standarder i Green Bond Principles fra International Capital Market Association (ICMA) og har fået en Dark Green vurdering fra S&P Global Ratings. 

I 3. kvartal har vi gennemført en dobbelt væsentlighedsvurdering som en del af forberedelsen til indførsel af Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) fra rapporteringsåret 2024. 

En jernbane under modernisering
Jernbanen i Danmark gennemgår nu og i de kommende år en omfattende modernisering og opgradering. Banedanmark elektrificerer hovedstrækningerne, erstatter gamle analoge signalanlæg med nye digitale signaler og fornyer spor og skinner. Vi udskifter gradvist vores aldrende dieseldrevne togflåde med moderne elektriske lokomotiver, el-togsæt og nye vogne. 

For Fjern & Regionaltoge bliver de samlede investeringer i nyt materiel og nye certificerede værksteder ca 16 mia. kr., hvoraf ca. 4 mia. kr. er afholdt pr 31. december 2023. Se side 7 for yderligere detaljer. 

Udover de åbenlyse miljøgevinster og en bedre passagerkomfort vil færre, ensartede og elektriske togtyper give øget driftsstabilitet og færre driftsomkostninger. 

42 nye elektriske EB-lokomotiver har erstattet de 40 år gamle ME-diesellokomotiver. Vi modtager i løbet af 2024 nye stammer af passagervogne fra spanske Talgo. De vil i løbet af 2024 vil blive sat i drift.

I foråret 2024 vil det første elektriske IC5-togsæt stå færdigproduceret på Alstoms faciliteter i Salzgitter. Det vil herefter blive gennemtestet inden det leveres til Danmark i 2025. Vi forventer at købe i alt minimum 100 togsæt, og de første IC5-togsæt planlægges at køre med kunder i 2027. 

Det er senere end først planlagt, men det har været nødvendigt at justere tidsplanen af flere årsager. Først og fremmest har det taget Alstom længere tid end forventet at færdiggøre det endelige tekniske design af IC5 og sikre, at togsættene opfylder de høje krav til kvalitet, komfort og pålidelighed, som vi har sat for dem. Samtidig har Alstom, ligesom resten af verden, oplevet store udfordringer med logistik og komponentforsyning som konsekvens af Corona og den globale forsyningsusikkerhed.

Fremtidens S-tog bliver fuldautomatiske og førerløse. Dette vil give mulighed for metrolignende drift med større frekvens og større punktlighed. Togsættene blev sendt i udbud i august 2023. Siemens skal opgradere signalsystemet CBTC fra nuværende delvist automatisk (niveau 2) til fuldautomatisk (niveau 4).

Også vores ældre materiel bliver renoveret for at køre kunderne godt gennem de kommende år. IC4 togsættene får repareret motorer, dobbeltdækkervogne bliver opgraderet indvendigt, IR4 og S-tog får en indvendig og udvendig renovering og opgradering.

Trafikkontrakt
DSB og Transportministeriet har indgået kontrakt om trafik udført som offentlig service i perioden fra den 15. december 2023 til den 10. december 2033.

Fortsat stærkt omdømme
DSB’s omdømme i befolkningen er fortsat stærkt, selvom der i løbet af året har været lidt flere udsving i scoren end i de foregående år. Vi gik ud af december med en omdømmescore på 73,1 og har dermed et solidt fundament at bygge videre på.

Forventninger til 2024
DSB forventer et resultat før skat for 2024 tæt på nul. Det forventede resultat er væsentligt 
påvirket af øgede indsatser på området for togvedligehold.

 

Læs hele årsrapporten