Stjernestund for krannørder
Stjernestund for krannørder
To perroner på Københavns Hovedbanegård er under forlængelse ind under banegårdshallen. For at sikre en acceptabel luftkvalitet på de forlængede perroner, monteres der et ventilationsanlæg. Luften fra anlægget skal sendes ud i det fri via otte 18,5 meter høje stålskorstene. Lørdag den 29. september og søndag den 30. september monteres stålskorstene på bagageperronerne mellem spor 2 til 6.
Lørdag kl. 20 begynder montagen af den første skorsten. Det ventes at tage cirka to timer at løfte hver skorsten på plads og skrue den fast på fundamentet. Holder planen, hejses den sidste på plads søndag mellem kl. 10 og kl. 12 - måske lidt tidligere. Blæser det mere end 9 meter i sekundet - frisk vind vindstyrke 5 - udsættes arbejdet.
Hver skorsten vejer 4,2 tons, og de skal hejses fra Bernstorffsgade ind over hovedbanegården med en af Danmarks største mobilkraner, "Basse" fra firmaet BMS's afdeling i Rødovre. "Basse" er en Liebherr LTM 1400. Den kan løfte op til 400 tons med kort udlæg, men med maksimal udrustning løfter den gods op i 110 meters højde eller 100 meter væk fra sig selv. Ved hovedbanegården bliver det maksimale udlæg på cirka 82 m. Arbejdet med at rigge kranen til begynder lørdag ved 12-tiden og det tager seks mand 5-6 timer at gøre "Basse" klar til at løfte den første skorsten.
De 18,5 meter lange stålskorstene er fremstillet af HSM A/S i Grenaa og bliver kørt til København på udtrækstrailer via Storebæltsbroen.