Toget har stor succes

Toget har stor succes

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
15. september 2008 kl. 10:08

En artikel i Berlingske Tidende mandag morgen giver det misvisende indtryk, at toget ikke kan tiltrække passagerer, samt at investeringer i ny infrastruktur er spildt.

Intet er mere forkert. For to uger siden kunne DSB fremlægge halvårsregnskab med historisk høj vækst i antallet af passagerer. Aldrig tidligere i Danmarkshistorien har så mange danskere taget toget.

- Den rapport, Berlingske Tidende omtaler, kigger på perioden 2002 til 2007, og her er det isoleret set rigtigt, at vi har haft svært ved at få den forventede tilgang af passagerer på S-banen. Men den udvikling ser det heldigvis ud til, at vi har vendt nu. I første halvdel af 2008 havde S-tog en fremgang på to procent, siger DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen.

Samlet set fik DSB tre procent flere passagerer i første halvdel af 2008 – og hele syv procent i andet kvartal alene. Og for første gang i mange år havde toget en større vækst, end biltrafikken havde. Her var væksten i samme periode på knap to procent.

Rapporten fra Cowi er lavet på bestilling fra DSB, DSB S-tog, Metro og Movia, og af de 25 milliarder kroner, rapporten omtaler som investeringer i den kollektive trafik, er 9,6 milliarder brugt på nye S-tog.

- Men det er jo en helt nødvendig investering. De gamle S-tog kunne ikke køre længere, så det siger sig selv, at vi har været nødt til at investere i nye og tidssvarende S-tog, siger Søren Eriksen.

En af de andre investeringer, rapporten kigger på, er investeringen i Ringbanen på S-togsnettet. Denne investering har kastet en vækst i passagerertallet på samlet set knap 80 procent af sig fra indvielsen i januar 2005 til i dag.

- Hver gang vi har set store, massive investeringer i infrastrukturen, har vi også i årene derefter fået en meget stor fremgang på passagerersiden. Det er ikke altid, det kommer med det samme, men det kommer. Vi har fået stor fremgang med Storebæltsbroen, Øresundsbroen, Ringbanen, på Kystbanen, Kastrupbanen, Grenåbanen og Svendborgbanen. Derfor er det selvfølgelig noget sludder at sige, at investeringerne er spildt, siger Søren Eriksen.

På Øresundsbroen har DSB i år rundet 10 millioner passagerer om året. De seneste to år har givet en vækst på henholdsvis 15 og 25 procent. Storebæltsbroen har siden åbningen i 1997 givet dobbelt så mange passagerer.

- Men der er ingen tvivl om, velstandsstigningen, vi har oplevet i de seneste år, har skabt langt flere bilejere – ikke mindst i hovedstadsområdet. Og det har selvfølgelig øget konkurrencen. Men når infrastrukturen er i orden, og toget kører til tiden, som vi har oplevet det seneste års tid, så kommer danskerne i stort tal over i toget,« siger Søren Eriksen.

 

Download rapporten her  [1 mb]