Selvbetjeningsprincippet og værd at vide
Selvbetjeningsprincippet og dit ansvar for at have billet til toget
I Danmark bygger håndteringen af billetter i den kollektive trafik på et selvbetjeningsprincip.
Der er fri adgang til perron og påstigning både i S-tog og fjern- og regionaltog. Det gør det enkelt for kunderne at bruge denne transportform. Det betyder også, at alle kan gå ind i toget, uanset om man har en billet eller ej.
For dig som kunde betyder det, at du selv har ansvaret for at have en gyldig billet, inden du stiger på toget. Billetten kan du købe på stationen fx i automater, i 7-Eleven butikker på stationerne, i DSB Salg & Service, eller via SMS og internettet fx via DSB-app og på dsb.dk. Rejser du på rejsekort, skal du huske at checke kortet ind, før du starter rejsen.
For at sikre billetindtægter og forhindre snyd kontrolleres billetten i toget af en DSB-medarbejder. Har du ikke en gyldig billet, har DSB en lovgivningsmæssig ret og pligt til at opkræve en kontrolafgift. Kontrolafgiften er på 750 kr. og giver dig mulighed for at fortsætte din rejse med DSB. Kontrolafgiften skal betales til DSB inden 14 dage.
Har du modtaget en kontrolafgift, som du mener er uberettiget er den første klagemulighed, en henvendelse til DSB’s Kundecenter. Det er altid sådan, at behandlingen af din sag skal starte. Her vurderes det, om der er helt særlige forhold, som har forhindret dig i at skaffe en gyldig billet, og som derfor berettiger dig til at få afgiften reduceret eller annulleret.
Er du ikke tilfreds med Kundecenterets afgørelse, har du mulighed for at få sagen vurderet på ny hos DSB’s Kundeambassadør.
Vær særlig opmærksom på
Alle klagesager behandles individuelt, og du skal være opmærksom på, at helt almindelige forhold som fx en forglemmelse, travlhed, mange medpassagerer på perronen eller midlertidige ophold i gyldigheden for et pendler/periode/ungdomskort ikke i sig selv kan fritage dig for ansvaret for at have en gyldig billet.
Hvis du rejser på en elektronisk billet, har du pligt til at sikre, at billetten rent faktisk kan fremvises i kontrolsituationen – på linje med alle andre billettyper. I modsat fald er DSB berettiget til at opkræve en kontrolafgift. Det betyder, at du fx skal sørge for at have den telefon med, hvor billetten ligger på, og at telefonen er opladet.