Statusrapport 1. halvår 2020

Coronakrisen har sat sine tydelige spor på hverdagen i toget. I første halvår af 2020 ses et færre antal kundehenvendelser, men procentvis flere kunder har fået noget ud af at klage til Kundeambassadøren.

22. september 2020

Klager til DSB’s Kundeambassadør

Kundeambassadøren har modtaget 73 færre klager i 1. halvår af 2020 sammenlignet med 1. halvår af 2019. Dette fald skyldes at langt færre kunder under Coronakrisen har benyttet toget. I første halvår af 2020 har 371 kunder valgt at benytte sig af muligheden for at få en afgørelse truffet af DSB behandlet hos Kundeambassadøren. 75% af alle klager omhandler kontrolafgifter.  

Tendenser

Sammenlignet med de foregående år, vedrører langt hovedparten af klagerne i første halvår af 2020, fortsat en kontrolafgift. Der er dog sket en lille stigning i antallet af klager over produkthenvendelser, hvilket bl.a. skyldes, at mange kunder som følge af hjemsendelse eller hjemmearbejde under Coronakrisen har ønsket at få refunderet deres billetter eller pendlerkort. Klager vedrørende oplevelser undervejs på rejsen er faldet.

Anbefalinger

Baseret på individuelle kundeklager og øvrige observationer har Kundeambassadøren afleverede 6 principielle anbefalinger til DSB i første halvår 2020. DSB har accepteret alle 6 anbefalinger.

Læs hele rapporten her (pdf)