Statusrapport 2. halvår 2019

Fortsat vækst i klager over kontrolafgifter. I dette halvår har Kundeambassadøren også fået flere klager over forsinkelser og sporarbejde.

02. marts 2020

Klager til DSB’s Kundeambassadør

Kundeambassadøren har fået flere klager i 2019 end i de foregående år. I andet halvår af 2019 har 508 kunder indgivet en klage og for hele 2019 har i alt 952 kunder valgt at benytte sig af muligheden for at anke en afgørelse truffet af DSB. 73% af alle klager omhandler kontrolafgifter. 

26% har fået medhold i deres klage.

Tendenser

Også i 2019 vedrører langt hovedparten af klagerne en kontrolafgift. For produktklager ses fortsat et fald i klager over brugen af rejsekort. Der er samlet set for 2019 sket en stigning i klager over akutte forsinkelser og sporarbejde.

Anbefalinger

Baseret på individuelle kundeklager og øvrige observationer har Kundeambassadøren afleveret 6 principielle anbefalinger til DSB i andet halvår 2019. DSB har accepteret de 5 anbefalinger og delvist accepteret én anbefaling.

Læs hele rapporten her (pdf)