Statusrapport 2. halvår 2023, Klager til DSB’s Kundeambassadør, Tendenser og Anbefalinger –
I 2023 har Kundeambassadøren modtaget lidt færre kundeklager end i de foregående år. Der har ikke været et tilsvarende fald i klager til DSB Kundeservice, hvor niveauet er status quo.”
Statusrapport 2. halvår 2023
Hverdagen i toget har i 2023 været præget af akutte forsinkelser, sporarbejder og materiel- eller personalemæssige udfordringer, både i Danmark og i udlandet, men især forsinkelser i udlandet har været udfordrende for kunderne.
Sager anlagt mod DSB i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro er faldet til det halve ift. tidligere.
Klager til DSB’s Kundeambassadør
I 2023 har i alt 373 kunder valgt at benytte sig af muligheden for at få en afgørelse truffet af DSB genbehandlet hos Kundeambassadøren.
Tendenser
For første gang er det klager i forbindelse med en forsinkelse, der udgør den overvejende andel af klagerne til Kundeambassadøren. Denne udvikling har især gjort sig gældende i 2. halvår 2023, hvor der har været næsten en fordobling i denne type klager sammenlignet med foregående halvår.
Klager over en kontrolafgift udgør dog fortsat også en betydelig andel, men antalsmæssigt er der sket et betydeligt fald i denne klagetype i forhold til sidste år, hvilket især er årsag til fald i det samlede antal klager til Kundeambassadøren.
Klager over DSB’s produkter har over de seneste år været let stigende – især er der sket en stigning i klager relateret til Ungdomskort
Anbefalinger
Der er 2023 afleveret i alt 15 anbefalinger til DSB, heraf 5 i andet halvår, som DSB alle har accepteret. DSB har i 2023 i alt accepteret 13 anbefalinger og delvist accepteret 2.
Læs hele rapporten Kundeambassadørens Statusrapport 2. halvår 2023