Statusrapport 2. halvår 2020
Restriktioner og nedlukning af Danmark, som følge af Coronakrisen, har efterladt et markant ændret rejsemønster hos DSB’s kunder. Antallet af kundehenvendelser til Kundeambassadøren er dog kun faldet med knapt 18% sammenlignet med antallet i 2019.
11. marts 2021
Klager til DSB’s Kundeambassadør
Kundeambassadøren har modtaget 94 færre klager i 2. halvår af 2020 sammenlignet med 2. halvår af 2019. Dette fald skyldes et ændret rejsemønster og herved færre rejsende kunder, som følge af Coronakrisen og nedlukning af samfundet. I 2. halvår af 2020 har 414 kunder valgt at benytte sig af muligheden for at få en afgørelse truffet af DSB behandlet hos Kundeambassadøren. 73% af alle klager omhandler kontrolafgifter.
Tendenser
På trods af faldet i antal rejsende, vedrører langt hovedparten af klagerne i 2020, forsat en kontrolafgift. Der er dog sket et fald i antallet af klager, der henvender sig til episoder undervejs på rejsen, hvilket bl.a. skyldes en markant stigning i hjemmearbejde og forbedret punktlighed.
Anbefalinger
Baseret på individuelle kundeklager og øvrige observationer har Kundeambassadøren afleverede 4 principielle anbefalinger til DSB i 2. halvår 2020. DSB har accepteret alle 4 anbefalinger.